رئیس گمرک ایران خبر داد ۷۵ درصد گردش تجاری ایران با ۵ کشور/ ثبت صادرات ۲۶ میلیارد دلاری در بخش نفت

رئیس کل گمرک کشور با اشاره به لزوم توسعه روابط تجاری از ۷۵ درصد تجارت خارجی کشورمان با پنج کشور دنیا خبر داد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، محمد رضوانی فر ۶ دی در همایش رشد تولید و توسعه تجارت خارجی در استان سمنان اظهار کرد: ۴۸.۸ میلیارد دلار واردات در ۹ ماهه سال جاری برای کشور به ثبت رسیده است که این‌ مهم به ارزش وزنی ۲۸.۸ میلیون تُن نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد وزنی داشته است.

معاون وزیر و رئیس کل گمرک کشور ادامه داد: صادرات کشور در ۹‌ ماهه امسال، به عدد ۳۶.۴ میلیارد دلار و به ارزش وزنی ۱۰۱ میلیون تُن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۲۶ درصد رشد وزنی را تجربه کردیم.

وی همچنین از ثبت صادرات ۲۶.۵ میلیارد دلاری در بخش نفت طی سال جاری خبر داد و افزود: صادرات ۳۰۰ میلیون دلار برق و ۷۸۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی نیز طی سال گذشته در گمرکات کشور به ثبت رسیده است.

رئیس کل گمرک کشور گفت: با این آمار مجموعا صادرات کشور به ۶۴ میلیارد دلار و مجموعه تجارت خارجی به ۱۱۲.۵ میلیارد دلار رسید.

وی از رشد ۷ درصدی تجارت خارجی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: چین، عراق، ترکیه، هند و امارات بزرگترین مقاصد صادراتی کشورمان هستند.

رئیس کل گمرک کشور اضافه کرد: کشور چین بزرگترین شریک تجاری ما در حوزه صادرات بدون نفت است.

وی افزود: در ۹ ماهه سال جاری ۱۲.۵ میلیون تُن ترانزیت در کشور به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۲۵ درصدی داشته است.

رضوانی فر اضافه کرد: واردات ۱۸.۴ میلیون تُن کالای اساسی با استعداد ۱۲ میلیارد دلار ، ۱.۳ میلیارد دلار شمش طلای استاندارد و ۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه خودرو به ارزش ۸۶ میلیون دلار از دیگر دستاوردهای حوزه گمرک کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور بالغ بر ۷۵ درصد گردش تجاری ما با ۵ کشور است که این‌ محدودیت باید تقویت و توسعه یابد.

رئیس کل گمرک کشور به توفیقات گمرک سمنان پرداخت و اظهار کرد: استان سمنان توانسته متوسط ترکیب صادراتی ۱۹ تا ۲۰ کشور را به خود اختصاص دهد، این مهم نشان از این دارد که فعالان اقتصادی استان تنوع شرکای تجاری دارند.

وی ادامه داد: در ۹ ماهه سال جاری رشد صادرات بر اساس ارزش در استان سمنان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۷ درصد داشته است.

معاون وزیر تصریح کرد: در مجموعه گمرک کشور تلاش کردیم تا بتوانیم فضای اقتصادی کشور را پیش بینی پذیر کرده و مقررات ها ثبات داشته باشد، در همین راستا ۲۰۳ بخشنامه موثر بر تجارت خارجی در سال گذشته ابلاغ شده بود که امسال این میزان به بیش از نصف کاهش پیدا کرده است.

رئیس کل گمرک کشور گفت: کاهش مدت زمان پاسخگویی به استعلامات گمرکی از دیگر موارد و اقداماتی بود که در راستای تسهیل در امور تولید کنندگان و صادرکنندگان در دستور کار قرار گرفت و این مدت زمان بالغ بر ۵۰ درصد کاهش یافت اما همچنان تلاش برای کاهش بیش از این نیز در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر ۸ انبار عمومی و خدمات گمرکی در استان سمنان وجود دارد که با توجه به ظرفیت های موجود در استان این مهم باید تقویت شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.