پدیده جدید مربیگری فوتسال کشور از قم می‌آید

مهدی کاکایی یکی از ارکان قهرمانی‌های پی‌درپی سال‌های اخیر فوتسال قم در رده‌های سنی مختلف است؛ مربی جوانی که قهرمانی را در کنار نامش سنجاق کرده است.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،قم قطب و یکی از ستون‌های اصلی فوتسال کشور است. این شهر فوتسال خیز ساله‌است که در پرورش بازیکن و مربی جزء ارکان مهم فوتسال این کشور به شمار می‌رود. همین امروز بیش از چند مربی قمی در لیگ برتر فوتسال کشور به عنوان مربی و سرمربی مشغول به فعالیت هستند. حسین صبوری، رضا کردی و محسن حسن زاده سه سرمربی لیگ برتری قم در بالاترین سطح فوتسال کشور هستند.

در کنار این گروه، نام‌های جدیدی از قم در فوتسال کشور شنیده می‌شود که بی شک می‌توان «مهدی کاکایی» را یکی از آینده دارترین مربیان کشور و استان قم به شمار آورد.  او سابقه قهرمانی‌های متعدد با تیم‌های قمی در سطح کشور را دارد. در رده‌های سنی شاید هیچ کسی به افتخارات او نرسد.
همین قهرمانی‌های متعدد است که او را به عنوان یک مربی کاملا آینده دار در فوتسال کشور به رخ می‌کشاند.

او در اولین سال‌های دهه چهل زندگی اش کوله‌باری از مدال و جام و مدرک ملی و بین المللی را با خود یدک می کشد. همین امسال بود که با آنا صنعت در دو رده قهرمان کشور شد عنوانی که دوره پیش هم به دست آورده بود؛ نام او در قم با عنوان قهرمانی عجین شده است.

با او همکلام شدیم تا از او بپرسیم که چگونه پا به عرصه مربیگری نهاد و در ادامه به دنبال چه جایگاهی در فوتسال کشور است.

 با سلام ضمن معرفی خود نحوه ورود به فوتبال و فوتسال را تشریح کنید.

مهدی کاکایی متولد سال ۱۳۶۲ هستم. در محله قدیمی و اصیل مسجد جامع قم متولد و رشد یافتم، فوتبال را نیز در زمین‌های خاکی چاله کاظم قم شروع کردم.

اولین بازی رسمی من در سال ۱۳۷۷ و در نوجوانان اعتماد قم بود؛ سپس در نوجوانان و جوانان و امید با تیم استقلال قهرمان قم شدیم. سه سال در رده امیدها در لیگ کشور کاپیتان بودم و یک نائب قهرمانی نیز با تیم استقلال کسب کردم.

در سال ۱۳۸۳ به عنوان بازیکان با تیم هلال احمر قم قهرمان شدیم. از سال ۱۳۸۴ با تیم پناه آفرین و کیان سابق به عنوان قهرمانی قم دست یافتم؛ سپس به عنوان بازیکن منتخب دانشگاه پیام نور تا سال ۸۶ فعالیت کردم و در سال ۸۵ به تیم ملی دانشجویان نیز دعوت شدم.

از جمله موفقیت‌های فوتبالی ام می‌توان به نائب قهرمان هلال احمر کشور، نایب قهرمانی جوانان قم، قهرمانی امیدهای استان، و سه قهرمانی با تیم پناه آفرین قم، قهرمانی و یک رتبه سومی در مسابقات دانشجویان کشور اشاره کرد.

 مربیگری را از چه زمانی آغاز کردید و چه سوابقی در این زمینه دارید؟ 

اولین مدرک مربیگری امرا  در سال ۸۵ و ۸۶ در رشته بدنسازی فوتبال کسب کردم. سال ۸۷ نیز دوره پیشرفته فوتسال را گذراندم. همان سال زیر نظر دکتر مرتضی محصص مدرک c بین المللی و در سال ۸۹ مدرک سطح یک فوتسال را کسب کردم. سال ۹۰ مدرک b فوتبال و سال ۹۳ مدرک سطح یک را در فوتبال کسب کردم. در زمینه فرایند مربیگری هم  کار خود را از هلال احمر در سال ۸۵ در کنار ناصر بختیاری و حسین گنجیان آغاز کردم و سال‌های بعد هم تیم‌های فوتسال و فوتبال به فعالیت پرداختم.

در سال ۹۰ به همراه تیم پناه آفرین قهرمان قم شدیم و سال۹۱ نیز به عنوان مربی برتر قم انتخاب شدم. در سال ۱۳۹۵ به عنوان مربی بدنساز در تیم لیگ برتری یاسین پیشرو قم فعالیت کردم. همچنین در سال ۹۶  به عنوان مربی بدنسازی لیگ دو کیمیا فرایند فعالیت کردم.

از دیگر فعالیت‌های مربیگری ام می‌توانم به سرمربی گری تیم جوانان و بزرگسالان پناه آفرین مربی امیدهای صبای قم، سرمربی نوجوانان صبای قم و سرمربی جوانان بسیج قم و کسب عنوان سوم با این تیم اشاره کرد.

با چه مربیان کار کرده اید و چه مربی بیشترین نقش را در رشد شما داشت؟ 

در این سال‌ها با مربیان بزرگی کار کردم ولی کسی که بیشترین نقش را در روش و نوع مربگیری من داشت استاد مرتضی محصص بود. در سال ۸۷ در یک دوره مربیگری بین المللی شرکت کردم که از ایران چهار نفر در آن دوره حضور داشتند. در پایان کلاس آقای محصص توصیه‌هایی به من داشت که آن توصیه‌ها باعث شد که سبک و سیاق مربیگری من تغییر کند و دنبال روش‌های جدید مربیگری باشم.

آنچه کاکایی را به عنوان یکی از پدیده‌های بی چون وچرای مربیگری فوتسال کشور زبانزد کرده، چیست؟ 

آنچه که پایه و اساس مربیگری من است مطالعه صحیح منابع اصلی و تجربه کردن آن علم است. تجمیع تجربه‌های خوب و حذف رفتارهای ناموفق مربیگری، برنامه ریزی و تلاش مهمترین مولفه‌هایی هستند که همیشه با خود در مربیگری همراه دارم.

 به نظر شما این جمله که «قم، قطب فوتسال کشور است» جمله صحیحی است؟ پس چرا کمتر بازیکنی در تیم ملی داریم.

قطعا این جمله درست است، زیرا بازیکنان و حتی مربیان قمی در اغلب تیم‌های لیگ برتر ما توپ می‌زنند. بسیاری از تیم‌ها از بازیکنان قمی در لیگ برتر استفاده می‌کنند.

البته اگر منظور شما این است که نتیجه چشمگیری در رده بزرگسالان و دعوت شدگان تیم ملی داشته باشیم قطعا این بحث یک مقوله دیگر است که نیازمند یک مدیریت همه جانبه و دقیق و حمایت‌های گسترده است.

مهدی کاکایی نامی است که قطعا از او در آینده بیشتر خواهیم شنید. نامی که با قهرمانی در لیگ‌های مختلف کشور در رده‌های سنی مختلف سنجاق شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.