استاندار اصفهان: پیوست کاهش خطر برای طرح های توسعه ای در استان اصفهان تهیه شود

استاندار اصفهان گفت: پیوست کاهش خطر برای طرح های توسعه ای در این استان از منظر خطرپذیری در سیل، زلزله، فرونشست زمین، حریق، آلودگی هوا و خشکسالی توسط دستگاههای مختلف در حوزه ماموریتی خودتهیه شود.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، سیدرضا مرتضوی روز یکشنبه در جلسه مدیریت بحران افزود: امکان وقوع انواع و اقسام حوادث طبیعی و غیر طبیعی در استان اصفهان وجود دارد و باید متناسب با این وضعیت آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: هر کدام از حوادث طبیعی و غیرطبیعی که در کشور ما رخ داده به حول و قوه الهی با حضور دستگاههای مختلف و مدیریت و حضور مردم به نحو مطلوبی تصویری از کارآمدی و خدمت رسانی در آن مناطق ترسیم شده است.

استاندار اصفهان اظهار داشت: حضور در عرصه های بحرانی، یکی از جدی ترین عرصه های تبلور کارآمدی نظام حاکمیتی کشور ماست.

وی اضافه کرد: آمادگی لازم در زمینه مدیریت بحران در دستگاههای اجرایی استان وجود دارد اما باید بیشتر از گذشته در شرایط بحرانی به حادثه دیدگان در کشور و استان خدمت رسانی کنیم.

مرتضوی افزود: این جلسه ها پایه چنین هماهنگی هایی محسوب می شود و در صورتیکه هر کدام از ما این مسائل را در حوزه مدیریت بحران جدی بگیریم و قانون مدیریت بحران را بعنوان راهبردهای اساسی خودمان مورد توجه قرار دهیم در آینده با هم افزایی می توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ظرفیت های بسیاری در زمینه مدیریت بحران وجود دارد که می‌توانیم با استفاده از آنها بسیاری از نارسایی‌های استان را رفع کنیم.

استاندار اصفهان گفت: نزدیک به ۹۰ مورد ردیف بودجه ای در این زمینه وجود دارد که در دستگاههای اجرایی باید پیگیری لازم در مورد آنها انجام دهند.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات در حوزه هواشناسی در مورد گرد و غبار اخیر خاطرنشان کرد: ایستگاه رصد ذرات گرد و غبار و تجهیزات لازم برای شناسایی ذرات آلوده کننده هوا در استان وجود ندارد.

مرتضوی بیان کرد: در صورتیکه هواشناسی در استان بدرستی به وظایف خود عمل کند باید ایستگاههای متعددی در حوزه هواشناسی در زمینه رصد و پایش آلودگی و غبار داشته باشیم و قانون مدیریت بحران این امکان را به ما می‌دهد.

وی تاکید کرد: همچنین قانون مدیریت بحران امکان لازم را به ما می دهد که در زمینه تجهیزات اطفاء حریق در مراتع، جنگل‌ها و در حوزه‌های محیط زیستی و در مقابله با گرد و غبار و در بخش‌های پزشکی و سلامت و بخش‌های دیگر از جمله راههای شریانی با استفاده از این ظرفیت، اقدامات موثری را انجام دهیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: عقب افتادگی هایی موجود در استان اصفهان بدلیل رویکرد مدیریتی ماست.

وی افزود: دستگاههای مختلف نسبت به حوزه وظایف و تکالیف خودشان شناسایی و پیگیری و مطالبه لازم را در قالب برنامه و درخواست و تجهیز و پیگیری انجام نمی‌دهند و به همین دلیل اعتبارات لازم در استان اختصاص پیدا نمی‌کند.

مرتضوی ادامه داد: باید این موضوع بصورت جدی در دستور کار همه دستگاههای اجرایی قرار گیرد و تقویت امکانات و تجهیزات، تقویت استعداد مانور و آموزش، تقویت استعداد نیروی انسانی را انجام دهیم.

وی همچنین گفت: باید برنامه ریزی لازم در مورد برگزاری یکی دو مانور فراگیر مدیریت بحران در استان انجام شود که این استعداد در استان در قالب مجموع دستگاهها تعریف شود و همه دستگاههای اجرایی استان نسبت به پوشش بیمه ای اموال و دارایی های خود بر اساس قانون توجه لازم را داشته باشند.

استاندار اصفهان افزود: تجربه نشان می دهد که هر چه پیگیری بیشتری انجام شود و تصویر درستی از استان به تهران منتقل شود، بهتر می توانیم نسبت به حوزه ماموریتی خود عملکرد مناسبتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: همه دستگاههای اجرایی باید در این زمینه توجه ویژه ای داشته باشند و پیگیری های لازم را تا رسیدن به نتیجه ادامه دهند.

مرتضوی گفت: باید یک صدای واحد از استان در بخش های مختلف شنیده شود تا تصویر واقعی تری از این خطه منتقل شود.

به گفته وی، بعضی مواقع تصویر غیر واقعی نسبت به استان وجود دارد که احتمال این وجود دارد که طبیعیات هم در ذهن مدیران تهرانی بدرستی شکل نگیرد و با همین رویکرد و ذهنیت در مورد استان تصمیم گیری می شود.

استاندار اصفهان افزود: همه ما مکلفیم که تصویر درستی از استان انعکاس پیدا کند و پیگیری های لازم را در این زمینه داشته باشیم.

جلسه مدیریت بحران استان با سه دستور کار شرح وظایف مدیریت بحران، ارائه گزارشی از پایش های اداره کل منابع طبیعی در مورد گرد و غبار استان و شناسایی سازه‌های آسیب پذیر در استان برگزار شد.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلان‌شهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تأکید دارند برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و به‌طور میانگین روزانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن، تردد می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.