وزیر کشور: صنعتگران خراسان رضوی نقشی پیش رو در تمدن اسلامی دارند

وزیر کشور گفت: صنعتگران خراسان رضوی به دلیل موقعیت فرهنگی و جغرافیایی خود علاوه بر اینکه به اقتصاد و توسعه صنعتی منطقه توجه دارند، در شکل گیری تمدن اسلامی نیز نقش پیش رو ایفا می کنند و باید پیشگامی خود را در این عرصه حفظ کنند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، احمد وحیدی عصر یکشنبه در مراسم گرامیداشت صنعت و معدن خراسان رضوی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد افزود: نقش صنعت و معدن در رشد و پیشرفت کشور بسیار مهم و بی بدیل است، زمانی که از صنایع معدنی صحبت می کنیم، دامنه گسترده ای پیدا می کند که امروز بخش قابل توجهی از صادرات کشورمان را تشکیل می دهد.

وی بیان کرد: ممکن است سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی کشور به میزانی که انتظار می رود، نباشد اما مهم این است که صنعت بویژه صنعت دانش بنیان، پیشران حرکت کشور در همه حوزه ها است، حتی در حوزه کشاورزی نیز صنایع تبدیلی پیشران حرکت در این بخش هستند.

وزیر کشور با اشاره به اهمیت صنعت دارویی در کشور گفت: صنعت دارویی می تواند با توجه به ظرفیت های ارزشمند خود بخشی از صادرات کشور را به خود اختصاص دهد، به همین ترتیب صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی نیز نقشی مهم در توسعه صادرات و تعیین کننده در حرکت رو به جلوی کشور دارند.

وحیدی ادامه داد: اگر از انقلاب چهارم صنعتی صحبت می کنیم، طبیعی است که باید به حوزه صنعت بیش از پیش توجه داشته باشیم و برای اعتلای آن بکوشیم، تاکنون در برخی بخش ها و رسته های صنعتی رشد و پیشرفت خوبی داشتیم اما در بخشی نیز با رکود مواجه بودیم که باید با یک حرکت جهشی از این بخش خارج شویم.

وی بیان کرد: کشوری مانند ایران که از صنایع ماهری برخوردار است، می تواند در بسیاری از حوزه ها رقابت پذیر باشد و خود را در بین ۱۰ کشور نخست جهان در حوزه صنعت قرار دهد، هیچ دلیلی بر عقب ماندگی نیست و صنایع باید خود بیش از بقیه به این موضوع توجه داشته باشند.

وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه صنعت نیاز تلاش زائد الوصفی داریم، گفت: ایران از همه ظرفیت ها برای توسعه صنعتی اعم از افراد باهوش و توانمند و ذخایر و منابع کافی برخوردار است، فقط باید این ظرفیت ها را بشناسد و از آنها در کنار هم بهره گیرد.

وحیدی اظهار داشت: ایران کشوری مستغنی به لحاظ مواد معدنی است که هنوز خیلی از ذخایر معدنی آن شناسایی نشده است، شاید آنچه که شناسایی شده کمتر از ۲۰ درصد از ظرفیت واقعی معدنی کشور باشد، اما اولویت در این بخش باید سرمایه گذاری باشد، خراسان رضوی ظرفیت بزرگی در حوزه معدن دارد که می توان به مرکز خراسان بزرگ در این بخش تبدیل شود.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی بزرگ به معنای تمامی تمدن اسلامی است، چرا که توجه همگان به لحاظ فرهنگی به خراسان دوخته شده و حتی کشورهای همسایه خراسان رضوی را نقطه تمدنی می دانند لذا باید محل شکل گیری تمدن نوین اسلامی باشد، حرکت از این منطقه آغاز شود و در جهان تبلور یابد.

وزیر کشور ادامه داد: خراسان رضوی نه تنها کانون فرهنگی بلکه کانون صنعتی و معدنی نیز هست، نقش مهمی در توسعه کشورهای همجوار و تمدن ایرانی – اسلامی دارد، لذا باید تلاش وافری برای جذب سرمایه ها در این منطقه داشت، همان طور که امسال را به نام صنایع دانش بنیان نامگذاری کردند باید با تلفیقی از فرهنگ و صنایع فناور و پیش رو در این منطقه بتوان سرآغاز شکل گیری تمدن نوین اسلامی را رقم زد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.