وزیر خارجه لبنان درباره مذاکرات وین ابراز خوشبینی کرد

وزیر خارجه لبنان با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه ایران به بیروت، درباره حصول توافق در مذاکرات وین ابراز خوش‌بینی کرد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان دوشنبه شب(دیشب) از حل‌وفصل بحران در روابط لبنان و کشورهای عربی و بازگشت سفیر کویت به لبنان خبر داد.

بوحبیب در مصاحبه با شبکه لبنانی «OTV» گفت که حل‌وفصل در بحران روابط لبنان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با استناد به طرح ابتکاری کویت آغاز شده است و ما از تلاش‌های وزیر خارجه کویت تشکر می‌کنیم و به احیای تدریجی روابط لبنان و عربستان امیدوار هستیم.

وی افزود که البته تا به این لحظه زمانی برای بازگشت سفیر کویت به لبنان تعیین نشده است و از عربستان نیز چیزی درباره بازگشت سفیرش به لبنان نشنیده‌ایم و آنچه هست همان چیزهایی است که در مطبوعات منتشر شده است.

اخیرا به دنبال انتقاد «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی سابق لبنان از جنگ یمن روابط چند کشور عربی اعم از عربستان، امارات، بحرین و کویت با لبنان تیره شده است.

به دنبال بروز تنش در این روابط این کشورها با لبنان، کویت ژانویه گذشته طرحی را برای آشتی بین این کشورها ارائه کرد که شامل چند شرط است از جمله اجرای توافق طائف مربوط به سال ۱۹۸۹ و قطعنامه‌های بین‌المللی صادره از شورای امنیت به خصوص قطعنامه ویژه خلع سلاح گروه‌های مسلح در لبنان، قطعنامه ۱۹۸۰ درباره حاکمیت لبنان، سلامت منطقه‌ای و استقلال سیاسی آن و قطعنامه ۱۷۰۱ در خصوص توقف تمامی عملیات‌های جنگی بین لبنان و رژیم صهیونیستی در پی جنگ ۲۰۰۶ است.

این طرح همچنین شامل بندهایی در خصوص همکاری امنیتی بین دستگاه‌های لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، وزیر خارجه لبنان درباره سفر اخیر «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران به بیروت نیز گفت: «خوش بینی درباره حصول توافق هسته‌ای در وین وجود دارد و سفر وزیر خارجه ایران به لبنان نیز ارتباطی با بازگشت سفیر عربستان ندارد».

وی افزود که «وزیر خارجه ایران نسبت به مذاکرات وین و مذاکرات آتی با عربستان خوش‌بین بود و وی مداخله‌ای در روابط ما و عربستان نداشت». بوحبیب همچنین به نقل از وزیر خارجه ایران گفت که بزودی نشستی بین ایران و عربستان در بغداد برگزار می‌شود و وزیر خارجه ایران به این نشست واقعا خوش‌بین بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.