نخست وزیر لهستان:سیاست های آلمان صدمات زیادی به اروپا وارد کرده است

ماتئوس موراویسکی نخست وزیر لهستان گفت: برلین در ارتباط با مساله اوکراین، بیش از اندازه با تردید و دودلی اقدام کرده و با سیاست هایش در زمینه انرژی، اشتباهاتی مرتکب شده و صدمات بزرگی به اروپا وارد کرده است.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، موراویسکی در مصاحبه ای که اشپیگل با وی انجام داد، اتحادیه اروپا را به توطئه علیه ورشو متهم و درخواست کشورش برای غرامت جنگ جهانی دوم را تکرار کرد.

نخست وزیر لهستان موضع اتخاذ شده از سوی آلمان به ویژه در ماه های نخست جنگ اوکراین را مایوس کننده خواند و افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از خطوط لوله به عنوان سلاح استفاده می کند و ما متقاعد شده ایم که اوکراین نه تنها برای بقای خود، بلکه برای آزادی اروپا می جنگد.

وی تصریح کرد: لهستان در حال حاضر سلاح هایی به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار شامل ۳۰۰ تانک و تجهیزات سنگین دیگر فراهم کرده است. تردید و انفعال برلین، ارزش اتحاد با آلمان را به طور جدی زیر سوال می برد. ما تنها کشوری نیستیم که اینگونه می گوییم، من این مساله را از دیگر سران دولت در اروپا هم می شنوم.

نخست وزیر لهستان در ادامه این مصاحبه درمورد نقش آلمان در اروپا به واسطه بحران اوکراین، گفت: واضح است که سیاست انرژی آلمان رو به نابودی است. سیاست های آلمان صدمات زیادی به اروپا وارد کرده است.

وی در پاسخ به خبرنگار اشپیگل مبنی بر اینکه دولت لهستان از آلمان می خواهد ۱.۳ تریلیون یورو بابت ویرانی های ناشی از جنگ جهانی دوم بپردازد و آیا ورشو به این پول خواهد رسید، افزود: لهستان کشوری است که متحمل بیشترین ویرانی در جنگ جهانی دوم شد، اما ما هرگز بابت آن غرامت نگرفتیم. ابتدا دولت برلین را با یادداشتی دیپلماتیک خطاب قرار می دهیم.

وی افزود: ما همچنین تحلیل های حقوقی آلمان را که طبق آن لهستان از غرامت براساس توافقی در سال ۱۹۵۳ صرف نظر کرد، اشتباه می دانیم. اتحاد جماهیر شوروی آن زمان لهستان را مجبور به انعقاد این توافق کرد. لهستانی ها به سختی می توانستند از یک ملت برادر سوسیالیست درخواست غرامت کنند.

نخست وزیر لهستان در مورد خودداری ویکتور اوربان همتای مجاری اش از اتخاذ موضعی سخت در قبال مسکو گفت: من نتایج یک موسسه نظرسنجی را خواندم. این نتایج نشان می دهد اکثریت قریب به اتفاق مجارها همان احساسی را در مورد این جنگ دارند که اوربان دارد، خواه من بخواهم یا نخواهم.

خبرنگار اشپیگل پرسید حزب قانون و عدالت لهستان که نخست وزیر نیز عضو آن است، منتقد وابستگی بیشتر به اتحادیه اروپاست. آیا این مساله با نزدیکتر شدن اروپا به واسطه بحران اوکراین تغییر کرده است؟

نخست وزیر لهستان نیز در پاسخ گفت: مناطقی وجود دارد که ادغام بیشتر در آن ارزشمند است، اما همچنین حوزه های ایدئولوژیکی وجود دارد که تنش های بالایی ایجاد می کند و در این زمینه ها، دولت ملی باید اقتدار خود را حفظ کند.

وی افزود: بحران اوکراین نشان داه که قوی ترین تضیمن، آمریکاست. اگر اوکراین به آلمان با چارچوب سیاست دفاعی اروپا وابسته بود، امروز دیگر وجود خارجی نداشت.

این مقام لهستانی نحوه پایان جنگ اوکراین را اینگونه ارزیابی کرد: تحریم های بیشتر، به اقتصاد روسیه ضربه بیشتری می زند. ممکن است فشار برای پایان دادن به جنگ افزایش یابد. در حال حاضر، ما باید به اوکراین کمک کنیم تا زمستان سختی را پشت سر گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.