یک استاد دانشگاه عنوان کرد: ضرورت رجوع به اصول فتوت‌نامه معماران در دوره معاصر

مدرس حوزه و عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه قم گفت: شخص معمار در سیره اسلام و سنتی که برجا بوده، بسیار مورد اهمیت است تا آنجاکه در گذشته اصلی به نام فتوت‌نامه اصنافی وجود داشت و مبنایی برای معماران در جامعه کنونی است.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، دکتر حامد حیاتی مدرس حوزه و عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه قم با اشاره به رعایت اصول یاد شده در گذشته که مبنایی مهم برای معماران بوده است، گفت: فتوت به معنای جوان و جوانمردی است و در سوره کهف هم به آن اشاره شده و منش، قوانین و عقایدی مد نظر است که معمارها در اجرا و استفاده از آن مقید بوده‌اند که در جامعه کنونی به دلیل مشکلات موجود در زمینه شهرسازی و معماری ضرورت دارد معماران به این رساله مراجعه‌ کنند.

وی یکی از شرایط مورد نیاز در ساخت مساجد را با توجه به آیه ۱۸ سوره توبه، ضرورت وجود ایمان و اعتقاد به روز قیامت دانست و اضافه کرد: محتوای این فتوت‌نامه به شدت ارزشمند و قابل استفاده برای معماران است که هدف اهل صنعت و هنر را در پرتو رضایت خداوند و آسایش مردم دانسته است.

حامد حیاتی طرق وصول به اهداف فتوت را ایثار و احسان دانست و تصریح کرد: اهل فتوت باید ۸ اصل کمالی را داشته باشند که ۴ اصل آن مرتبط با این حرفه و عبارت است از تواضع، آرامش، صدق و وفا.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه قم ادامه داد: از چهار اصل ذکر شده؛ تواضع اهمیت بیشتری دارد و از مراتب شجاعت محسوب می‌شود که از نتایج شجاعت شکست نفس در مقابل عقل است، صفت امن و آرامش نیز یک ویژگی مهم برای معمار است.

وی تصریح کرد: صفت سوم که صدق و از مبانی و اساس حکمت است اینکه معماری باید حکمت بنیان باشد و چهارمین اصل و اشرف خصائص وفا است که حضرت امیر (ع) در ذکر اصول فتوت، وفا را از دیگر صفات مقدم داشته است.

حامد حیاتی در پایان با اشاره به صفت مروت و حیا گفت: بیشترین تاکید در آموزه های اسلامی مرتبط با معماری رعایت حریم است که معماران در گذشته با استفاده از اصول ذکر شده زیست جامعه را از منظر شهرسازی به حیات طیبه سوق می‌داده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.