خدمات سفر و گردشگری دارای چه ویژگی‌های خاصی هستند؟

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: رعایت دو ویژگی خاص خدمات سفر منجر به شناخت کافی از این خصلت‌ها و واقعیت‌ها و به کارگیری استراتژی‌های ویژه می‌شود و در آن صورت کسب درآمدهای پایدار و درنتیجه بقاء و ماندگاری شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری در بازار پر رقابت گردشگری نیز تضمین خواهد شد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، احمد دیناری  اظهار کرد: افرادی که قصد راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری در یک شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری را دارند و یا اینکه یکی از مدیران و پرسنل این نوع از تاسیسات گردشگری هستند، باید بدانند که دو ویژگی خاص خدمات سفر که بازاریابی و فروش را در این نوع کسب‌وکارها در مقایسه با سایر کسب‌وکارها به ویژه کسب و کارهای کالایی متمایز می‌کند نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: بنابراین موفقیت در آن‌ها مستلزم شناخت کافی از این خصلت‌ها و واقعیت‌ها و به کارگیری استراتژی‌های ویژه است و در آن صورت کسب درآمدهای پایدار و درنتیجه بقاء و ماندگاری شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری در بازار پر رقابت گردشگری نیز تضمین خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی افزود: خدمات سفر و گردشگری، نیاز اصلی مردم نیست. یکی از ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود مدیران و پرسنل شرکت‌های خدمات مسافرتی، قدر مشتریان خود را بیشتر بدانند.

وی ادامه داد: نیاز اصلی مردم پوشاک، مسکن و خوراک است و چنانچه در شرایط دشوار مالی و اقتصادی مانند این روزهای جامعه ایران قرار گیرند، به طور حتم این نوع نیازها را در اولویت قرار می‌دهند و نه سفر و گردشگری را. این موضوع تا حدی پیش می‌رود که به راحتی سفر را از سبد هزینه خانوار حذف می‌کنند تا در شرایط مناسب اقتصادی قرار گیرند و یا اینکه گستره و حوزه نفوذ جغرافیایی سفرها و یا تکرار خرید خود را در طول سال و برای مدتی محدود می‌کنند.

دیناری عنوان کرد: این در حالی است که اصولا تمرکز بازاریابان و فروشندگان خدمات سفر بر روی درآمدهای احتیاطی و یا پس‌انداز مردم است و وقتی شرایط نامناسب اقتصادی در جامعه حاکم می‌شود، متعاقب آن فعالیت فروشندگان خدمات سفر نیز به دلیل کشش پذیری تقاضا در این نوع بازار، تحت تأثیر قرار می‌گیرد و شاهد ریزش مشتریان و در نتیجه کاهش درآمد در شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری عرضه کننده خدمات سفر نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تکرار خرید خدمات سفر محدود است و این دومین ویژگی است که باعث می‌شود مدیران و پرسنل شرکت‌های خدمات مسافرتی، قدر مشتریان خود را بیشتر بدانند، تصریح کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت، مردم و یا مشتریان سالی ۲ بار برای خرید خدمات سفر مانند بسته‌های سفر داخلی یا خارجی و یا رزرو محل اقامت، روادید و غیره به کسب‌وکار شرکت‌های خدمات مسافرتی مراجعه می‌کنند، چراکه خدمات سفر نیاز اصلی آن‌ها نیست و با کوچکترین تلنگر اقتصادی در جامعه، خریدشان محدود و یا از سبد هزینه خانوار حذف می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی بیان کرد: اساسا خدمات سفر گشتنی است؛ بدین معنا که از قیمت بالایی برخوردار است، تکرار خرید کمتری در طول سال دارد و مشتریان برای خرید آن از مدت‌ها قبل باید پس‌انداز کرده و تصمیم به سفر بگیرند و برای خرید دست به تحقیق، بررسی و مقایسه در بازار گردشگری بزنند تا در نهایت آن شرکت خدمات مسافرتی را انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین در چنین بازاری و با این خصلت‌ها و ویژگی‌های خاص، باید قدر مشتریانی که با پای خود و از روی اختیار و نه اجبار، شرکت‌های خدمات مسافرتی را برای خرید خدمات سفر و گردشگری انتخاب کرده‌اند بدانند، به آن‌ها احترام بگذارند و از آن‌ها مراقبت کنند. بنابراین باید با مدیریت تجربه، انتظارات و ارتباطات عالی، برای مشتریان خلق ارزش کرد، چراکه آن‌ها در بهترین حالت قرار است سالی دو بار از شرکت‌های خدمات مسافرتی خرید کنند و آن‌ها را بر رقبایشان ترجیح دهند.

دیناری خاطرنشان کرد: بنابراین یک کارآفرین موفق و هوشمند در حوزه شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری باید این دو خصلت و ویژگی مهم را به خوبی شناسایی و درک کنند تا طعم درآمدهای پایدار را نیز بچشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.