توصیه‌های ایمنی برای خانه‌تکانی نوروز

کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: در زمان نظافت خانه و استفاده از نردبان و یا چهارپایه از سطح اتکای آن با زمین کاملاً مطمئن شوید و از نردبان دوطرفه استاندارد استفاده کرده و از ایستادن روی نرده‌ها و یا قرنیزهای آن خودداری کنید.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، ایرانیان همه‌ساله در اسفندماه برای استقبال از عید نوروز به خانه‌تکانی می‌پردازند که این سنت در مواردی باعث آسیب‌های جدی به سلامت و امنیت اعضای خانواده می‌شود، در حالی که با رعایت نکات ایمنی می‌توان از این آسیب‌ها پیشگیری کرد و سال نو را بدون حادثه جشن گرفت.

روح‌الله فدایی  اظهار کرد: شستشوی پرده، کف آشپزخانه، حمام و هر آنچه که به مواد روغنی آلوده می‌شود با استفاده از مواد قابل اشتعال مانند بنزین می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود، بنابراین از این کار خودداری کنید.

وی افزود: مواد شوینده مانند وایتکس و جوهرنمک را بر روی زمین و در دسترس کودکان قرار ندهید و در حد استاندارد از آنان استفاده کنید و از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه فاضلاب، دستشویی، حمام و توالت خودداری کنید زیرا ریختن این‌گونه مواد احتمال انفجار و آتش‌سوزی افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، تصریح کرد: شستشوی لوازم برقی مانند لوستر و چراغ روشنایی قبل از قطع کامل برق بسیار خطرناک است و احتمال برق‌گرفتگی افراد را افزایش می‌دهد، بنابراین ابتدا با پوشیدن دستکش پلاستیکی برق را قطع کرده و سپس نسبت به پاکسازی آن اقدام کنید.

فدایی گفت: هنگام جابجایی لوازم‌خانگی به خصوص اجاق‌گاز احتیاط کرده و تمام اتصالات مربوط به گاز شهری یا کپسول را با استفاده از آب و صابون کنترل کرده تا از عدم نشتی گاز مطمئن شوید و نسبت به تعویض به موقع شیلنگ‌های فرسوده رابط گاز اقدام کنید.

وی گفت: شارژ به موقع خاموش کننده دستی آتش‌نشانی موجود در محیط خانه می‌تواند کمک به سزایی در زمان آتش‌سوزی احتمالی به شما کند، پس توصیه می‌شود نسبت به شارژ و آماده به کار بودن آن اقدام کنید.

این کارشناس آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان، خاطرنشان کرد: لوازم و اثاثیه سنگین منزل را به صورت فردی جابجا نکنید و در این مورد از کارگران حرفه‌ای و یا کار گروهی بهره‌گیری کنید تا در ایام خوش نوروزی دچار دیسک کمر و یا عوارض ناشی از آن نشوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.