رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره): مرجعیت علمی ایران حاصل ایثار نخبگان و پژوهشگران است

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: امروزه بخش اعظم پیشرفت کنونی کشور و اقتدار و مرجعیت علمی ایران حاصل تلاش نخبگان و پژوهشگرانی است که ایثارگرانه در راه عزت و شرف و خودکفایی همه جانبه وطن کوشیده‌اند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، علی قاسم‌زاده عصر ۱۵ آذر در مراسم اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از برگزیدگان که در تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش رکن پیشینی هر اقدام و عامل اساسی توسعه پایدار و پیشرفت فرهنگی، اقتصادی، فناوری و نوآوری است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه‌ داد: اهمیت پژوهش در ایجاد اقتدار ملی و مرجعیت علمی کشور بر هیچ کسی پوشیده نیست و ایرانیان از کهن‌ترین اقوام تاریخ‌ هستند که پژوهش محور به مسائل می‌نگریستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: کشور ما امروزه با صعود خیره کننده ۲۰ برابری رشد علمی، رتبه ۱۵ تولید علم در جهان و رتبه نخست غرب آسیا را به خود اختصاص داده است. رتبه برتر ایران در دانش‌هایی پیشرو چون علوم پزشکی، مهندسی پزشکی، سلول‌های بنیادی، نانوفناوری، هوا فضا و صنایع دفاعی، چرخه سوخت انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، انرژی‌های نو و هوش مصنوعی و فناوری لیزر، سند افتخار و سربلندی مردم ایران است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بخش اعظم پیشرفت کنونی کشور و اقتدار و مرجعیت علمی ایران حاصل تلاش نخبگان و پژوهشگرانی است که ایثارگرانه در راه عزت و شرف و خودکفایی همه جانبه کوشیده‌اند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: اگر در بخش­‌هایی از حوزه‌های علمی و فناوری مثل خودروسازی، ضعف و احساس ناکامی داریم از یک سو به قلمرو پژوهش‌های ناکارآمد برمی‌گردد و از سوی دیگر به دلیل نبود مدیران تحول‌خواه، جسور و خلاق است.

وی گفت: بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب نزدیک قله‌ایم و بی‌شک باید بیندیشیم که برای رسیدن به آن قله به چه ملزوماتی نیاز داریم؛ از منظر ما بازاندیشی و بازآفرینی نظام علمی و پژوهشی در کنار بازنگری در حکمرانی صنعتی و فناوری و فرهنگ‌سازی برای ترویج کرامت و امید و شرافت نخستین گام جدی است.

قاسم‌زاده اظهار کرد: هم‌افزایی انرژی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور در کنار پرهیز از تکبر و خود بزرگ‌بینی کاذب، تنبلی و سستی، گام دوم حرکت به سوی قله‌هاست.

وی ادامه داد: اصلاح رویکرد مدیریتی حاکم بر عرصه‌های صنعتی، سیاسی و فرهنگی است؛ روش‌های تکنوکراتی و مدیریت دستوری باید جای خود را به بازآفرینی فرهنگ مدیریت جهادی به‌ویژه فرهنگ فرماندهی دفاع مقدس بدهد چراکه تنها در این شگرد مدیریتی است که برادرانه به یکدیگر یاری می­‌رسانیم تا نقاط ضعف خود را برطرف کنیم و آگاهانه و با قدرت به سوی قله‌های ترسیم شده بشتابیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: امروز به برکت دولت مردمی و اتحاد و یکدلی مدیران جهادی و دانشگاهی استان شاهد اتفاقاتی مبارک در حوزه علم و فناوری هستیم.

قاسم‌زاده در پایان گفت: ارتقای پارک علم و فناوری و گسترش فعالیت‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان، ارتقای خیره‌کننده رتبه علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در ۲ نظام معتبر بین المللی (رتبه ۶۰۰ تا ۸۰۰ دانشگاه­‌های جهان در رتبه بندی تایمز و ارتقا در نظام رتبه‌بندی شانگهای) آغاز به کار کلان پروژه چشمه‌نور با ردیف‌دار شدن بودجه ساخت‌وساز در آن، افتتاح نخستین مرکز شتاب‌دهنده با توان بالا در کشور از جمله این موارد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.