کشت قراردادی و تضمین خرید گندم از کشاورزان نکایی

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نکا با اشاره به اینکه کشت قراردادی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در تولید و تأمین محصولات استراتژیک کشور است، گفت: در این نوع کشت، دولت به کشاورز این اطمینان را می‌دهد که در زیان تولید با او شریک است و سود حاصل را فقط برای کشاورز می‌خواهد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،سعید صمدی زرینی با بیان اینکه کشت قراردادی تردید در هزینه‌های بالای تولید و تامین کودهای مورد نیاز را کاهش و آینده روشنی پیش روی کشاورزان قرار می‌دهد، اظهار کرد: در این نوع کشت، دولت از ابتدای کاشت محصول همراه کشاورزان و در هزینه‌های تولید کمک حال آن‌ها است، اقدامات ترویجی رایگان برای آنها ارائه می‌دهد و در زمان خرید، محصولات را تضمینی و به ارزش روز خریداری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشت قراردادی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در تولید و تأمین محصولات استراتژیک کشور است، افزود: در این نوع کشت، دولت به کشاورز این اطمینان را می‌دهد که در زیان تولید با او شریک است و سود حاصل را فقط برای کشاورز می‌خواهد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نکا، تصریح کرد: دولت با خرید محصولات کشت قراردادی در مراکز خرید شهرستان‌ها از قاچاق و یا خرید توسط دلالان جلوگیری می‌کند و این گام بلندی برای خودکفای تولید محصولات اساسی و استراتژیک است.

این مسئول به مزایای کشت قراردادی برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر تولید، استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تأمین بخشی از نهاده‌های تولید و ارائه خدمات آموزشی رایگان از جمله مزایای کشت قراردادی است.

صمدی زرینی، خاطرنشان کرد: کشاورزان در پایان کار، محصول برداشت شده را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل و پس از کسر هزینه‌های تأمین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

وی افزود: مناطق جلگه‌ای و میان‌بند شهرستان نکا با دارا بودن پراکندگی بارندگی مناسب برای کشت گندم، در سال زراعی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۱ در سطح ۳ هزار هکتار از این اراضی با عنوان کشت قراردادی در نظر گرفته شد.

قابل ذکر است، شهرستان نکا با ۱۳ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم، تولید ۳۵ هزار تُن و حدود ۲۰ درصد از این محصول استراتژیک در طول سال، از این حیث در جایگاه دوم کشت گندم استان مازندران قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.