تلاش برای حفاظت از نادرترین گونه جانوری در مهم‌ترین دالان گذر

رئیس حفاظت محیط‌زیست جغتای از تلاش برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی به عنوان نادرترین گونه جانوری در این شهرستان خبر داد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،عباسعلی خسروی،خاطرنشان کرد: منطقه‌ی هرده خواجه این شهرستان و مناطق مرز بین استان سمنان و خراسان شمالی به عنوان یکی از دالان گذرهای بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی از پارک ملی توران و پناهگاه حیات‌وحش میاندشت است.

وی افزود: شهرستان جغتای در بین دو زیستگاه مهم یوزپلنگ کشور قرار دارد و یکی از کریدورهای مهم یوزپلنگ ایرانی بین پناهگاه حیات‌وحش میاندشت در خراسان شمالی و پارک ملی توران در استان سمنان است، از این رو رصد دقیق‌تر مرزهای مشترک برای مشاهده‌ یوز در دستور کار این اداره قرار دارد.

رئیس حفاظت محیط‌زیست جغتای با بیان اینکه هرچند تاکنون مشاهده پوزپلنگ توسط مردم منطقه گزارش شده اما هنوز نتوانسته‌ایم حضورش را به ثبت برسانیم و مستندسازی کنیم، تصریح کرد: طعمه‌های این‌گونه جانوری نظیر آهو و خرگوش در منطقه وجود دارد و چندین مرتبه مشاهده یوزپلنگ توسط اهالی گزارش شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل زیستگاه‌های جغتای به عنوان زیستگاه ایده‌آل برای حضور یوزپلنگ ایرانی تاکنون برای حفاظت از این‌ گربه‌سان ارزشمند علاوه بر افزایش امنیت زیستگاه اقداماتی نظیر ساخت آبشخور، آب‌رسانی و… آموزش جوامع محلی، حضور انجمن یوزپلنگ در مناطق جغتای و تأیید خرده خواجه با ۲۰ هزار هکتار وسعت به عنوان زیستگاه یوز، دوربین گذاری و جمع‌آوری داده‌های اولیه صورت گرفته است.

 مهم‌ترین عوامل تهدید کننده حیات این‌گونه ارزشمند جانوری چیست؟

خسروی با تأکید بر اینکه نیازمند توجه ویژه و انجام مطالعات بیشتر هستیم، عنوان کرد: تخریب زیستگاه، چرای مفرط دام، وجود سگ‌های گله، اشغال زیستگاه توسط انسان یا دام، شکار طعمه، تلفات یوزپلنگ به طرق مختلف به ویژه تصادفات و شکار از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده حیات این‌گونه ارزشمند جانوری است.

وی گفت: از دیگر عوامل کاهش مطلوبیت زیستگاه یوزپلنگ در محدوده شهرهای مرز میان خراسان شمالی و استان سمنان حضور انسان و دام، چرای دام، کاهش پوشش گیاهی و بارش کم است، البته خوشبختانه تاکنون گزارشی از تلف شدن این‌گونه جانوری نادر که طبق آخرین فهرست اعلامی از سوی اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت«IUCN» معرض انقراض در فهرست و به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد نداشته‌ایم.

رئیس حفاظت محیط‌زیست جغتای بیان کرد: در صورت مشارکت فعال جوامع محلی و آموزش در راستای ارتقاء فرهنگ زیست محیطی مناطق حاشیه زیستگاه یوزپلنگ با حفاظت از این گونه چتر، می‌توان از معرض خطر انقراض جلوگیری نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.