ثبت ملی حلوای جوزی در بایگ تربت‌حیدریه

آیین ثبت ملی حلوای جوزی به عنوان یکی از خوراکی‌های ارگانیک در شهر بایگ خاستگاه این ماده غذایی برگزار شد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به مردم و هنرمندان بایگ گفت: کوشش شما برای ثبت جهانی ابریشم کشی و ثبت ملی حلوای جوزی بسیار ارزشمند است و به این تلاش شما افتخار می‌کنیم.

او افزود: ثبت ملی حلواجوزی جلوه دیگری از هنر مردم بایگ بویژه زنان این دیار است که به صورت خانوادگی به هنر و صنایع دستی مشغول هستند و این رویکرد می‌تواند فرصت‌های بیشتری برای رشد اقتصاد و پایداری سرانه درآمدی منطقه فراهم آورد.

علی محمدی رئیس اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری تربت‌حیدریه هم گفت: از بارزترین ویژگی‌های حلواجوزی ارگانیک بودن آن و استفاده از مواد و شیرینی‌های گیاهی و شیره انگور است که مقوی و بویژه برای کودکان و سالمندان مشابه دارو کارایی دارد.

او با بیان اینکه ۱۵ کارگاه تولید حلوا جوزی در بایگ وجود دارد، افزود: گردشگری خوراکی یا توریسم غذایی با گردش مالی قابل توجه، مقدمه‌ای برای رونق صنعت گردشگری و توریسم است و انتظار می‌رود ثبت ملی حلوا جوزی بتواند مکمل رونق اقتصادی و صنایع دستی بایگ باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه از حدود چهار سال پیش پیگیر ثبت ملی حلواجوزی بود که با حمایت وزارتخانه اکنون این موضوع با امضای وزیر ابلاغ شده است.

به گفته محمدی، در تهیه حلواجوزی روغن وجود ندارد و ماده اولیه آن از ریشه گیاهی به نام چوبک تهیه می‌شود که در سطح منطقه به ‘بیخ’ مشهور است که بعد از پوست گرفتن قطعه قطعه شده و در ظرفی با مقداری آب جوشانده تا پس از طی مراحل فرآوری و فرایند خاصی به محصول اصلی تبدیل شود.

شهر کوچک بایگ در ۲۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه کمتر از ۴ هزار نفر جمعیت دارد که عمده آن‌ها به کار ابریشم‌کشی مشغولند، دیگر صنایع دستی همچون حلواجوزی و نیز کشاورزی و باغداری تا حدودی در این منطقه رونق دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.