۳۱۴ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی در البرز به ثبت رسیده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز می گوید در مجموع ۴۳۰ اثر با ارزش تاریخی، طبیعی و فرهنگی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۳۱۴ اثر ثبت شده است.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،فریدون محمودی گفت: ۱۷۹ بنا و محوطه ارزشمند تاریخی این استان نیازمند تعیین حریم هستند که ۴۰ اثر آنها در اولویت کار قرار گرفته است.

او گفت:تاکنون در مجموع ۲۱۷ بنا و محوطه تاریخی استان البرز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

محمدی افزود: اولویت تعیین عرصه و حریم برای آثاری است که داخل بافت شهر و روستا هستند و یا از لحاظ تاریخی ارزش ویژه‌ای دارند که تپه ازبکی، موشلان تپه، زال تپه، پردیس کشاورزی، کاروانسرای ینگی امام، کارخانه قند و امثال آن از جمله این آثار هستند.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ۱۰۳ بنای تاریخی، ۱۱۴ تپه و محوطه، ۲۸ اثر طبیعی، ۳۰ اثر منقول و ۳۴ اثر ناملموس در فهرست آثار ثبت ملی شده البرز تا پایان سال ۱۴۰۰ برای ثبت ملی به وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی معرفی شد.

محمدی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نیز سه اثر ناملموس و ۲ اثر طبیعی در استان ثبت شده است ، گفت: در مجموع ۴۳۰ اثر با ارزش تاریخی، طبیعی و فرهنگی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۳۱۴ اثر ثبت شده است.

او‌گفت: تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی زیادی در استان البرز داریم که نیاز به کاوش و تعیین عرصه و حریم دارند اما اعتبار کافی برای این موضوع تخصیص داده نمی‌شود بنا براین هر سال توانایی تعیین عرصه و حریم یک یا ۲ اثر را داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.