یک مقام مسئول وزارت علوم مطرح کرد؛ بازنگری طرحهای کلان مدت دانشگاهها در حوزه نفتی

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم از بازنگری طرح های کلان مدت دانشگاه ها در حوزه نفتی خبر داد و گفت: قرار است تا پایان تابستان بازنگری طرح ها به انجام برسد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، محمدسعید سیف درباره همکاری دانشگاه‌ها با وزارت نفت گفت: از چند سال قبل بحث همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها با وزارت نفت وارد مرحله جدید شد به این ترتیب که چون موضوعات نفت و گاز کشور و بطور کلی صنایع نفت و گاز، مسائل اساسی و بلندمدتی است، تلاش شد تا طرح‌های بلندمدتی با دانشگاه‌ها تنظیم شود.

وی افزود: خوشبختانه وزارت نفت در حوزه‌های مختلف بالا دستی، پایین دستی و پخش و پالایش و پتروشیمی، کارهای مختلفی در قالب طرح‌های کلان بلند مدت با دانشگاه‌های مختلف و بزرگ کشور در تهران و شهرستانها منعقد کرد و هدف این بود که بتوانیم کار را توسعه دهیم و دانشگاه‌ها را در جهت اولویتها و نیازهای اساسی با وزارت نفت، همراه کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه همگرایی خوبی در این رابطه آغاز شده و دانشگاه‌ها سعی دارند بر اساس مامورتهایی که به آنها داده شده کار را پیش ببرند، ادامه داد: این اولین بار است که کارهایی در این ابعاد در دانشگاه‌ها انجام می‌شود. پیش از این پروژه‌ها بیشتر بر اساس یک استاد یا یک متخصص و تعهدات و تخصص آن فرد منعقد می‌شد، ولی در طرح‌های کلان کنونی، سعی شده است که توان دانشگاه بصورت گسترده درتخصص های متعدد و نه فقط محدود به نفت، بلکه تخصص‌های دیگری همچون برق، مکانیک، کامپیوتر، مهندسی صنایع، مدیریت و غیره همراه شود و دانشگاه‌ها بتوانند بصورت همه جانبه روی موضوعات مورد علاقه وزارت نفت کار کنند.

سیف افزود: طبیعتاً این طرح‌ها از آنجا که نخستین بار است اجرا می‌شود با کندی پیش رفته است با این وجود اما خوشبختانه این ساختار در دانشگاه‌ها جا افتاده و تقریباً بصورت محوری روی این موضوعات کار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با تغییر تحولات دولت جدید، وقفه‌ای در موضوعات حاصل شد، گفت: از این فرصت استفاده کردیم تا طرح‌ها مورد بازنگری و آسیب شناسی قرار بگیرد. به این ترتیب که تلاش کردیم طرح‌ها به سمتی برود که حتماً دستاورد ویژه و قابل استفاده داشته باشد و بتواند بصورت مشخص به وزارت نفت در توسعه میادین و بهره برداری از منابع نفت و گاز کمک کند تا انشالله شاهد تسریع و افزایش کیفیت باشیم.

سیف اظهار داشت: خوشبختانه معاونت پژوهشی و فناوری وزارت نفت در این زمینه همکاری لازم را داشته و وزیر نفت نیز تاکید دارد که این موضوع بخوبی پیش برود و زیربنایی باشد برای همکاریهای گسترده دو وزارتخانه.

وی تعداد طرح‌ها را حدود ۴۰ طرح برشمرد و گفت: از این میان تعدادی طرح‌های بالادستی است؛ یعنی روی فناوری‌ها و مسائل مربوط به اکتشاف و بهره برداری میادین و افزایش ضریب برداشت تمرکز دارد.

سیف ادامه داد: طبیعتاً تکنولوژی‌های مختلفی در این زمینه وجود دار و دانشگاه‌ها در این بخش کمک می‌کنند تا با بومی سازی این فناوری‌ها و بهره برداری در میادین نفتی کشور، وزارت نفت و در مجموع کل کشور، درآمدش از این منابع بیشتر شود.

وی افزود: برخی طرح‌های هم اصطلاحاً طرح‌های پایین دستی هستند که فناوری‌های مرتبط با پالایش و پخش، تولید محصولات، پتروشیمی و موارد مشابه را شامل می‌شود. این طرج ها نیز به نوبه خود بسیار ارزشمند هستند و اجرای آنها می‌تواند کشور را از واردات تکنولوژی‌های خارجی و یا وابسته بودن به تجهیزات و امکانات خارجی، بی نیاز کند.

سیف با بیان اینکه همه این طرح‌ها، در واقع مأموریت‌های استراتژیک و مهمی به شمار می‌روند، اظهار داشت: طبیعتاً ما علاقمند هستیم که دانشگاه‌ها بتوانند همه امکانات خود؛ از جمله اساتید، دانشجویان ارشد و دکتری، پایان نامه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی را هم راستا کنند و با استفاده از آنها نیازهای وزارت نفت محقق شود.

سیف گفت: قرار است تا پایان تابستان بازنگری طرح‌ها به انجام برسد و بر اساس نیازهای جدید و شرایط وزارت نفت، قراردادها بروز شود. در این راستا قرار شد وزارت نفت کمیته مشترکی را با وزارت علوم تشکیل دهد و خود دانشگاه‌ها هم مسائل و مشکلات را بررسی کنند و دستاورهایی را که داشته اند ارائه دهند تا با یک جمع بندی اساسی، مشخص شود که چه مأموریتی به کدام دانشگاه سپرده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.