نتایج سفر گروه اکتشافی به قطب شمال: زمین با سرعت زیادی در حال گرم‌شدن است

پژوهشگران در سفر به قطب شمال از آب دریا، یخ و هوا نمونه‌برداری کردند؛ این نمونه‌ها به آنها نشان داد که زمین با سرعت زیادی در حال گرم‌شدن است.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز از پایگاه خبری ساینس دیلی (Science Daily)، در حالی که تغییرات آب‌وهوایی در همه‌جای زمین در حال تأثیرگذاری است، دایره قطب شمال، این تأثیرات را به شکل ذوب یخبندان، ذوب‌شدن یخ‌های دائمی و کاهش یخ دریا بیشتر از همه احساس می‌کند.

ابرهایی که سطح زمین را می‌پوشانند و ذرات میکروسکوپی معلق در هوا که ذرات هسته‌زای یخ نامیده می‌شوند و باعث تشکیل یخ در ابرها می‌شوند، از بازیگران کلیدی در تغییرات اقلیمی هستند

رقص هسته یخ، پوشش ابری و گرما نقش‌های اصلی را در آب‌وهوا بازی می‌کنند. ذرات معلق در هوا که بسیار مهم هستند و یخ تولید می‌کنند، ممکن است غبار معدنی، میکروب یا اسپری دریا باشند که در قطب شمال به ندرت مطالعه شده‌اند؛ در صورتی که بیشترین جایی که مکانی به مطالعه آنها وجود دارد، قطب شمال است زیرا در آنجا درباره تأثیرات آنها مطالب زیادی نمی‌دانند و دانشمندان زیادی حاضر نمی‌شوند این مسافت طولانی را بپیمایند و به آنجا بروند.

با این حال، دانشمندان دانشگاه ایالت کلرادو در آمریکا این کار را کردند. در سال ۲۰۱۹، اعضای یک تیم بی‌باک از جمله جسی کریمین (Jessie Creamean)، دانشمند تحقیقات جَوی سوار یک کشتی شدند و هزاران نمونه هوا، آب دریا، یخ دریا، برف و یخ ذوب‌شده را جمع‌آوری کردند و با خودشان آوردند. این شواهد فیزیکی برای تعیین دقیق چگونگی تشکیل هسته یخ و ابرها در زمان جزر و مد اقیانوس منجمد شمالی در طول زمان لازم بود.

کریمین و تیم وی با کشتی یخ‌شکن آلمانی به نام پُلارستِرن به‌عنوان بخشی از گروه اکتشافی موزاییک (the MOSAiC expedition) به قطب شمال منجمد رفتند.

هدف پژوهشگران دانشگاه ایالت کلرادو گزارش مشاهداتی بود که پیش از این هرگز دیده نشده بود، این مشاهدات درخصوص ذرات هسته‌دار یخ در قطب شمال، دور از مکان‌های مستقر در خشکی انجام شد که تحت تأثیر منابع زمینی ذرات معلق هستند.

موزاییک یک گروه اعزامی اکتشافی بین‌المللی است که میزبان پروژه‌های تحقیقاتی علمی متمرکز بر قطب شمال از سراسر جهان بود.

کریمین و همکاران وی در مقاله‌ای با دسترسی آزاد که در مجله نِیچر کامیوکِیشِنز (Nature Communications) چاپ شد، مشاهدات مستقیم خود را گزارش کردند. این مشاهدات درباره ذرات هسته‌دار یخ با تفکیک اندازه در قطب شمال بود که کل چرخه رشد و کاهش یخ دریا را در برمی‌گیرد.

نتایج نشان داد که این ذرات وابستگی زیادی به فصل‌ها دارند؛ در زمستان و بهار غلظت این ذرات کمتر و در طول تابستان غلظت آنها افزایش می‌یابد. قبل از این، هیچ‌کس به صورت مستقیم این چرخه‌ها را در منطقه مشاهده نکرده بود.

کریمین که در سفر به اقیانوس منجمد شمالی کهنه‌کار است، توضیح داد: پیش از اینکه واقعاً بتوانیم ارزیابی کنیم که چگونه تغییرات ناشی از آب و هوا بر جمعیت این ذرات معلق در هوا تأثیر می‌گذارد، مهم است که پیشینه طبیعی این ذرات هسته‌زا را بدانیم.

درک این ذرات هسته‌زای یخ برای درک تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی روی سیاره به دلیل تأثیر آنها بر ابرها ضروری است. افزودن یخ به ابر، باعث می‌شود نحوه تعامل آن با نور و گرمای خورشید و گرمایی که از سطح زمین بازمی‌گردد، تغییر کند و یخ برای شروع بارندگی مهم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.