انتقاد گروه هفت به تصمیم هند در تعلیق صادرات گندم

کشورهای گروه هفت به تصمیم هند مبنی بر تعلیق صادرات گندم که می‌تواند تنش در بازار این غله را افزایش دهد، انتقاد کردند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز از رادیو فرانسه، هند دومین تولیدکننده گندم جهان به تعلیق صادرات خود تصمیم گرفت و دلیل آن را حفظ ذخایر کافی تا برداشت محصول سال ۲۰۲۲ عنوان کرد که توسط موج گرمای استثنایی آسیب دیده است. این در حالی است که قرار بود گندم هند، کمبود تولیدات اوکراین و روسیه را در بازار جهانی جبران کند.

وزرای کشاورزی کشورهای گروه هفت که در اشتوتگارت آلمان گرد آمده بودند، بلافاصله از تصمیم هند انتقاد کردند چرا که این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که بازار جهانی گندم به دلیل جنگ در اوکراین متشنج است. «جم اوزدمیر» وزیر کشاورزی آلمان، پس از دیدار با همتایان خود گفت: اگر همه کشورها اعمال چنین محدودیت‌های صادراتی را آغاز یا حتی بازارها را تعطیل کنند، فقط بحران را وخیم‌تر می‌کنند و این امر خود به هند و کشاورزان آن نیز آسیب می‌رساند.

بر پایه این گزارش، تصمیم هند عجیب و دور از ذهن نیست چرا که در وضعیت عادی نیز هند مقدار کمی از گندم خود را صادر می‌کرد و دمای بالا به ویژه در منطقه اوتار پرادش سبب شده تا میزان گندم برداشتی از این منطقه کمتر از معمول پیش بینی شود.

با اعلام دولت هند، قراردادهای صادرات که قبل از این فرمان منعقد شده، قابل اجرا هستند و این اقدام تنها به صادرات آینده مربوط می‌شود که حتی هند در این مورد هم اعلام کرده درخواست‌ها را به صورت موردی «برای رفع نیازها» خواهد پذیرفت. قیمت گندم در هند با ثبت رکوردی بی سابقه به ۲۵ هزار روپیه (۳۲۲ دلار ) برای هر تُن در برابر قیمت دولتی حداقلی ۲۰ هزار و ۱۵۰ روپیه رسیده است. هند در ماه آوریل ۱.۴ میلیون تُن گندم صادر کرد و قرار است در ماه مه نیز حدود ۱.۵ میلیون تُن نیز براساس قراردادهایی که امضا کرده صادر کند.

رادیو فرانسه در گزارش خود آورد: امروز که صادرات گندم از اوکراین به دلیل جنگ و تحریم‌های روسیه فلج شده است، باید راه حلی یافت. تولیدات اروپایی و آمریکایی گندم نیز با مشکل خشکسالی مواجه است و به این ترتیب صادرات این کشورها بیش از حد همیشگی نخواهند بود. تنها روسیه است که می خواهد صادرات خود را حفظ کند، اما ظرفیت های لجستیکی آن با خطر محدودیت توسط تحریم های بین المللی و اپراتورهای دریایی به شدت محتاط مواجه است.

بازار جهانی گندم با نیاز ۲۰۰ میلیون تن در سال باید تامین‌کننده‌ای برای خود بیابد. در همین حال، تصمیماتی مشابه آنچه دولت هند اعلام کرده است وضعیت را پیچیده‌تر از گذشته می‌کند. حال نگرانی‌ روزهای آینده این است که آیا دیگر کشورهای بزرگ تولید و صادرکننده گندم چون آمریکا و اروپا خود با مشکلات اقلیمی و آب وهوایی مواجه خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.