ماهانه ۱۰ پرونده اتهامی قصور پزشکان به نظام پزشکی مازندران ارجاع می‌شود

رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی مازندران با اعلام این که جراحی‌های عمومی بیشترین فراوانی شکایت بیماران از پزشکان در استان را تشکیل می‌دهد، گفت که ماهانه به طور میانگین حداقل ۱۰ پرونده اتهامی قصور علیه پزشکان در نظام پزشکی مازندران تشکیل می‌شود.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، دکتر محمد ابراهیمی ساروی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در ساری آمار پرونده های قصور پزشکی از ابتدای فروردین سال جاری تاکنون را ۱۰۷ فقره اعلام کرد و افزود که ۶۴ فقره از این تعداد در دادسراها و ۴۳ فقره هم در هیات بدوی استان ثبت شده است.

وی گفت که از مجموع پرونده‌های ارجاع شده به نظام پزشکی استان حدود ۴۵ درصد به تبرئه پزشکان انجامید چون قصور پزشکی اثبات نشد، ولی برای ۵۵ درصد رای قصور پزشکی صادر شد.

ابراهیمی با اعلام این که میانگین تایید قصور پزشکی در مازندران سه تا پنج درصد بیشتر از میانگین کشوری است ، افزود : این افزایش نشانگر دقت نظر مجموعه نظام پزشکی در بررسی پرونده های قصور پزشکی و احقاق حقوق بیماران است.

رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی مازندران همچنین از کاهش دوره بررسی شکایت در دادسراهای انتظامی و هیات بدوی در دوره جدید خبر داد و گفت : در گذشته بررسی پرونده‌ شکایت از پزشکان در استان بیش از ۱۵ ماه طول می‌کشید ، اما در دوره جدید مدیریتی به ۶ ماه کاهش یافته است.
وی تسهیل دسترسی شهروندان برای طرح شکایت و اخذ مشورت از نظام پزشکی استان را هم یکی دیگر از تحولات در دوره مدیریتی جدید برشمرد و اضافه کرد: نظام پزشکی به طور حتم دغدغه‌های اقشار مردم در ارتباط با قصور پزشکی در استان را پیگیری می‌کند و شهروندان می توانند از طریق تماس با شماره تلفن ۳۳۲۰۱۵۳۳ ضمن در میان گذاشتن دغدغه های خود در ارتباط با پزشکان ، در باره نحوه و مراحل شکایت مشورت بگیرند.

سودجویی تعدادی اندک با اخذ زیرمیزی

ابراهیمی با اعلام این که در هر دوره بررسی شکایت‌ها در کمیسیون اخلاقی و مالی پزشکان استان به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ فقره پرونده و شکایت بیمار در ارتباط با دریافت زیرمیزی توسط پزشک هم بررسی می‌شود ، گفت : به طور حتم پزشکان استان از شخصیت‌های وارسته جامعه هستند و همانند هر بخش دیگری از جامعه تعداد اندکی هم سودجویی هایی انجام می دهند که نباید آن را به کل این جامعه متخصص و اخلاقمدار تعمیم داد.
وی با اظهار این که سازمان نظام پزشکی دو وظیفه مهم بر عهده دارد و به نوعی فعالیتش دو وجهی است ، توضیح داد : یک جنبه از کار و فعالیت این سازمان صنفی است و به غیر از پرستاران و پیراپزشکان تمامی پزشکان عضو نظام پزشکی هستند و جنبه دیگر کار سازمان هم رسیدگی به شکایت بیماران و مردم اعضای آن است که در این بخش حتی شکایت از پرستاران و پیراپزشکی هم در نظامی پزشکی ثبت می‌شود.

ابراهیمی نظارت بر تبلیغات دارویی و پزشکی را هم بر عهده سازمان نظام پزشکی دانست و گفت : آنچه مسلم است این که نظام پزشکی در حفاظت از حقوق بیماران با جدیت ورود می کند و تمامی پرونده‌های قصور درمانی و اخلاقی و نحوه برخورد پزشکان با بیماران را با دقت و سرعت بررسی خواهد کرد.

رییس شورای نظام هماهنگی نظام پزشکی مازندران نظارت بر ساماندهی پسماندهای عفونی بیمارستان ها و مراکز درمانی را هم یکی دیگر از وظایف این مجموعه برشمرد و تاکید کرد : در این مورد هم با هیچ کس تعارف نداریم و نمونه اش این که در روزهای گذشته پروانه فعالیت یکی از پیمانکاران این حوزه که نسبت به اجرای تعهداتش غفلت هایی انجام داده بود ، با نظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران لغو شد.
ابراهیمی، کمبود زمین مناسب برای ساماندهی زباله های عفونی را یکی از چالش های اساسی در استان مازندران برشمرد و افزود : در وهله اول تولیدکنندگان باید نسبت به خنثی سازی و بی خطر کردن این زباله ها اقدام کنند و سهل انگاری پیمانکار و تولیدکنندگان در بی خطر سازی این زباله ها به هیچ عنوان معنا ندارد و باید با همراهی دستگاه های مربوطه برای رفع این چالش اقدامات لازم صورت گیرد.
وی تصریح کرد: همراهی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان پسماندشهرداری ها برای ساماندهی زباله های عفونی در مازندران اجتناب ناپذیر است و با برنامه ریزی به طور حتم برای رفع این مشکل اقدام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.