ثبت پربارش‌ترین ماه آوریلِ پاکستان در بیش از ۶۰ سال گذشته

آژانس هواشناسی پاکستان اعلام کرده است این کشور مرطوب ترین ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) خود از سال ۱۹۶۱ میلادی را تجربه کرده است و بیش از دو برابر بیشتر از حد معمول در این ماه بارندگی داشته است.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،کارشناسان هواشناسی پاکستان اعلام کردند میزان بارندگی در آوریل سال جاری (۲۰۲۴)، ۵۹.۳ میلی‌متر است که «بیش از حد بالاتر» از میانگین نرمال ۲۲.۵ میلی‌متر است.

بیشترین میزان بارندگی در ایالت «بلوچستان» با ۴۳۷ درصد بیشتر از میانگین به ثبت رسیده است.

همچنین دست کم ۱۴۴ نفر در پی وقوع طوفان،‌ ریزش خانه ها و بارندگی‌های شدید در آوریل امسال جان خود را از دست دادند.

در عین حال بیشترین تلفات در ایالت «خیبر پختونخوا» گزارش شده است که در آن ۸۴ نفر از جمله ۳۸ کودک جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۵۰۰ خانه آسیب دیده است.

این گزارش می افزاید در حالی که بیشتر مناطق آسیا درگیر موج گرما است، دمای ماهانه ملی پاکستان در ماه آوریل ۲۳.۶۷ درجه سانتیگراد بوده است که ۰.۸۷ درجه سانتیگراد کمتر از میانگین ۲۴.۵۴ درجه است.

«ظهیر احمد بابر»، سخنگوی اداره هواشناسی پاکستان درباره این گزارش گفت: تغییرات آب و هوایی عامل مهمی است که بر الگوهای آب و هوایی نامنظم در منطقه ما تأثیر می گذارد.

به گزارش الجزیره، در سال ۲۰۲۲ میلادی هم بارندگی شدید منجر به طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی پاکستان شد و جان ۱۷۳۹ نفر راگرفت. این سیل ۳۰ میلیارد دلار خسارات وارد کرد که پاکستان همچنان در تلاش برای جبران این خسارات است. در آن سال ایالت بلوچستان این کشور ۵۹۰ درصد بیشتر از میانگین بارندگی داشت.

سازمان ملل در این باره گفت: سیل‌های ناگهانی خسارات زیادی به محصولات به‌ویژه محصول گندم که آماده برداشت بود، وارد کرد.

در این بیانیه آمده است: این امر منجر به خسارات اقتصادی قابل توجهی برای کشاورزان و جوامع محلی شده است و خسارات ناشی از حوادث مربوط به بارندگی را تشدید می کند.

در همین حال، بخش‌هایی از پاکستان نیز تحت تأثیر امواج گرما و آلودگی شدید هوا قرار گرفته است که کارشناسان می‌گویند زیرساخت‌های ناکافی آن را تشدید می‌کند.

یک فعال محیط زیستی در پاکستان در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: ما تقریبا هر ساله شاهد حوادث مرتبط با تغییرات آب و هوایی هستیم اما برای آن آماده نیستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.