یک پزشک متخصص: نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند

یک فوق‌تخصص غدد گفت: اطلاعات مردم باید در خصوص دیابت افزایش پیدا کند، بسیاری از اوقات چون این بیماری با نام بیماری قند شناخته می‌شود بیشتر افرادی که قند زیاد مصرف می‌کنند خود را در معرض ابتلا به این بیماری می‌دانند اما حدود نیمی از افرادی که مبتلا به دیابت هستند از بیماری خود آگاه نیستند بنابراین باید آزمایش‌های دوره‌ای و مراجعه به پزشک را جدی گرفت.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، سیدمحمدرضا قافله‌باشی  درخصوص بیماری دیابت اظهار کرد: محتوای غذایی که ما روزانه مصرف می‌کنیم حاوی کربوهیدرات است که در نهایت در بدن تبدیل به قند یا همان گلوکز می‌شود و این امر برای سوخت‌وساز بدن ضروری است و اگر به هر علتی این گلوکز بیش از حدی که طبیعی است در داخل گردش خون باقی بماند و سطح قند خون افزایش پیدا کند دیابت اتفاق می‌افتد.

وی افزود: به طور کلی چهار نوع بیماری دیابت داریم، در بیماری دیابت نوع یک تولید انسولین بدن که عامل لازم برای ورود گلوکز به داخل سلول‌هاست از بین رفته و در نتیجه قند وارد سلول نمی‌شود و قندخون بالا می‌رود یا در تعریف دیگر در این نوع دیابت به واسطه تخریب سلول‌های انسولین‌ساز، حمله سیستم ایمنی اتفاق می‌افتد یعنی سیستم ایمنی به سلول‌های انسولین‌ساز حمله می‌کند، بدن تولید انسولینش را از دست می‌دهد و چون انسولین برای ورود گلوکز به سلول لازم است، قندخون افزایش پیدا می‌کند.

قافله‌باشی بیان کرد: در دیابت نوع ۲ در ابتدا حتی ممکن است مقدار انسولین هم افزایش یافته باشد اما کفایت لازم را ندارد و به صورت معمول در این نوع دیابت مسائل ژنتیکی و زمینه‌های ارثی نقش بسیاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: نوع دیگر دیابت بارداری است که در این نوع هم مسائل ارثی ممکن است نقش داشته باشد یعنی اگر پدر یا مادر خانمی که باردار است دیابت داشته باشند احتمال دارد این خانم در بارداری دچار قندخون شود.

این فوق تخصص غدد تصریح کرد: نوع چهارم دیابت هم دارای علل اختصاصی است برخی از علل اختصاصی مثل جهش‌های ژنتیکی صدرصد می‌توانند نسل به نسل دیابت را منتقل کنند بنابراین زمینه ارثی در بروز دیابت در افراد می‌تواند مؤثر و مهم باشد.

وی گفت: بیماری دیابت بیماری شایعی است و شیوع آن روز به روز به دلیل نوع سبک زندگی در حال افزایش است و برای پیشگیری از ابتلا به دیابت افراد باید توجه به مواردی چون سبک زندگی سالم، رژیم غذایی صحیح، فعالیت بدنی و ورزش را در اولویت قرار دهند.

قافله‌باشی خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به دیابت، افزایش وزن، فشارخون و مشکلات قلبی و عروقی دارند و یا خانم‌هایی که در دوران بارداری مبتلا به دیابت بارداری بودند باید به صورت دوره‌ای آزمایش دهند تا در صورت بروز، بیماری تشخیص داده شده و با درمان درست از عوارض پیشگیری شود.

دیابت در زنان شایع‌تر است یا مردان؟

وی در خصوص اینکه ابتلا به دیابت در زنان شایع‌تر است یا مردان، اظهار کرد: ابتلا به دیابت در بین زنان و مردان فرق آنچنانی ندارد و هر ۲ گروه ممکن‌ است به یک میزان مبتلا به دیابت شوند؛ از لحظه تولد ممکن است فرد به صورت مادرزادی مبتلا به دیابت باشد اما به صورت کلی در دیابت نوع ۲ هر چقدر که سن افزایش پیدا کند احتمال ابتلا نیز بیشتر می‌شود.

فوق‌تخصص غدد تصریح کرد: به دلیل اینکه در دیابت عروق بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تمامی اندام‌های بدن دارای عروق هستند این بیماری تمامی سیستم‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما برخی از اندام‌ها همچون قلب و عروق مغزی ممکن است بیشتر تحت تأثیر قرار گیرد، درگیری چشم که منجر به نابینایی می‌شود و یا درگیری کلیه که حتی ممکن است فرد نیازمند پیوند کلیه و دیالیز باشد، درگیری سیستم گوارشی هم از عوارض بیماری دیابت است.

وی گفت: در صورت کلی دیابت علائم پر سر و صدایی ندارد البته ممکن است علائم واضح در دیابت نوع یک اتفاق بیفتد و حتی ممکن است فرد با کاهش سطح هوشیاری متوجه دیابت شود اما در اغلب اوقات مواردی چون چون ضعف، بی‌حالی، تاری دید، زخم‌هایی که خوب نمی‌شوند، عفونت‌های سطحی و مخاطی، ادرار زیاد، لاغر شدن، نیاز به نوشیدن آب زیاد، گرسنه شدن مکرر از علائم شایع در افراد مبتلا به دیابت است.

قافله‌باشی در خصوص روش‌های درمان این بیماری اظهار کرد: با توجه به نوع بیماری دیابت درمان فرد متفاوت است، در دیابت نوع یک باید از انسولین استفاده شود و راه دیگری وجود ندارد، در دیابت نوع ۲ تغییر سبک زندگی از موارد بسیار مؤثر در درمان است و اگر این روش اثر نکند دارو تجویز می‌شود و در نهایت اگر دیابت کنترل نشود در این نوع هم نیاز به استفاده از انسولین خواهد بود.

وی ادامه داد: روش‌های سنتی کنترل دیابت در صورتی که به تأیید متخصصان طب سنتی رسیده باشد منعی ندارد چراکه ترکیبات گیاهی و شناخته شده‌ای وجود دارد که می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند.

این فوق تخصص غدد در پایان گفت: توصیه می‌کنم اطلاعات مردم در خصوص بیماری دیابت افزایش پیدا کند، بسیاری از اوقات چون این بیماری با نام بیماری قند شناخته می‌شود بیشتر افرادی که قند زیاد مصرف می‌کنند خود را در معرض ابتلا به این بیماری می‌دانند اما حدود نیمی از افرادی که مبتلا به دیابت هستند از بیماری خود آگاه نیستند بنابراین باید آزمایش‌های دوره‌ای و مراجعه به پزشک را جدی گرفت تا از عوارض غیرقابل جبران پیشگیری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.