کارگردان نمایش «آن‌برد» مطرح کرد هشداری جدی درباره عاقبت ناخوش یک تصمیم‌گیری غلط

مهدی زندیه که این روزها همراه با آیدین تمبرچی نمایش «آن برد» را اجرا می‌کند، با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» که سبب شد هنرمندان جوان به تئاتر شهر راه یابند، تاکید کرد که چنین جشنواره‌هایی هرگز جای خالی جشنواره تئاتر دانشگاهی را پر نمی‌کنند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، این کارگردان جوان  با ارایه توضیحاتی درباره ویژگی‌های نمایش خود، خاطرنشان کرد که پیامدهای منفی تعطیلی جشنواره تئاتر دانشگاهی در سال‌های آینده گریبان تئاتر ما را خواهد گرفت.

زندیه در آغاز درباره پرداختن به موضوع مهاجرت در نمایشش گفت: مهاجرت، یکی از تم‌های نمایش ماست. اما ما بیشتر نگاهی روانکاوانه داریم و می‌خواستیم به این مساله بپردازیم که گاهی در زندگی متوجه نمی‌شویم از کجا ضربه می‌خوریم. اما کسانی که تراپی می‌کنند و سهولتی در کارشان ایجاد می‌شود، بعد از گشایش گره‌های زندگی‌شان فکر می‌کنند، مشکل‌شان آنچنان هم بغرنج و پیچیده نبوده ولی رسیدن به این نقطه، بسیار سخت است.

او ادامه داد: موضوع دیگری که به آن توجه داریم، سرخوردگی در دو نسل گوناگون است که به نظر می‌رسد تجربه‌های تاریخی آن دو تکرار می‌شود. ضمن اینکه گاهی در زندگی متوجه نیستیم چه چیزهایی داریم و ساده‌انگارانه از کنار همه چیز عبور می‌کنیم.

زندیه درباره شیوه اجرایی این نمایش نیز گفت: اجرای ما خیلی مینی‌مالیستی است و بازی‌ها برای لحظاتی از بستر رئال خارج می‌شود.

او که به واسطه حضور و برگزیده شدن در جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» فرصت اجرای کار در مجموعه تئاتر شهر را پیدا کرده، با تاکید بر جایگاه مهم تئاتر شهر در تئاتر کشورمان افزود: غبطه می‌خورم که چرا چندین تئاتر شهر نداریم. تئاتر شهر گویی خانه اهل تئاتر است. البته در گذشته راه یابی به آن برای جوانان بسیار دشوار بود. امثال ما که تحصیل‌کرده تئاتر هستیم و در این زمینه هم کار کرده‌ایم، بعد از چندین بار مراجعه به تئاتر شهر، حتی برای یک سلام و عیلک هم تحویل‌مان نمی‌گرفتند. اما دیده‌ایم کسانی در این مجموعه روی صحنه رفته‌اند که اولین نمایش خود را کارگردانی می‌کنند و به دلیل مناسباتی غیر حرفه‌ای به تئاتر شهر راه یافته‌اند. در حالیکه قبلا برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی که به جشنواره فجر راه پیدا می‌کردند، امکان اجرای نمایش در تئاتر شهر براشان فراهم می‌شد.

هشداری جدی درباره عاقبت ناخوش یک تصمیم‌گیری غلط

زندیه در ادامه با ابراز تاسف فراوان از تعطیلی جشنواره تئاتر دانشگاهی ادامه داد: مهم‌ترین جشنواره تئاتری ما جشنواره تئاتر دانشگاهی است.حتی جشنواره فجر هم تاثیرگذاری این جشنواره را ندارد. متاسفم که بعدا مشخص خواهد شد که از بین بردن جشنواره دانشگاهی چه عاقبت بدی داشته است! با این وضعیت، هیچ سرنوشتی خوبی برای تئاتر کشورمان پیش‌بینی نمی‌شود.

او که سال ۹۵ جزو برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی بوده، یادآوری کرد: ما به همراه آیدین تمبرچی در بخش نمایشنامه‌نویسی استاد رادی، دیپلم افتخار گرفتیم و قرار بود وزارت علوم، نمایشنامه‌های برگزیده را منتشر کند اما دریغ از حتی یک تماس! کاری که با ما کردند، حتی خلف وعده هم نبود بلکه علنا دروغ بود چون هرگز نمایشنامه‌های ما را چاپ نکردند، در حالیکه چنین تعهدی داشتند.

زندیه ادامه داد: جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» جشنواره‌ای استاندارد بود اما هرگز نمی‌تواند جای خالی جشنواره تئاتر دانشگاهی را پر کند. این جشنواره قدمت بسیاری داشت و در سطح بین‌المللی برگزار می‌شد. متاسفانه ما همیشه چرخ را باید از نو اختراع کنیم. مسئولان ما به جای تعطیلی جشنواره تئاتر دانشگاهی، باید به فکر گسترده‌ کردن و تقویت آن می‌بودند اما متاسفانه فرهنگ و هنر، هرگز اولویت شان نبوده است. وقتی در کشور ۸۰ میلیونی ما شمارگان چاپ کتاب به ۳۰۰ می‌رسد، دیگر حرفی برای گفتن نمی‌ماند.

هشداری جدی درباره عاقبت ناخوش یک تصمیم‌گیری غلط

نمایش «آن‌برد» به نویسندگی و کارگردانی مشترک مهدی زندیه و آیدین تمبرچی به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» هر شب ساعت ۱۸ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش که با بازی مهدی زندیه و نیکو بستانی به صحنه می‌رود، آمده: «ماهی قصد دارد از طریق ازدواج با دیلن، شخصیت متد آموزشی زبان انگلیسی به این کشور مهاجرت کند. پرویز، پدرش و آموزش دهنده این متد، مخالف است. مخالفت وی به بازشدن نقاط تاریک روابط ختم می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.