یک فعال محیط‌ زیست: حال خوب محیط‌زیست در گروی دغدغه‌مندی شهروندان است

یک فعال محیط‌زیست گفت: خوب شدن حال محیط‌زیست در گروی دغدغه‌مندی بیشتر همه شهروندان است.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،ناصر مجیدی در گفت و گو اظهار کرد: سال‌هاست که بسیاری از فعالان محیط‌زیست برای مسائلی مرتبط به محیط‌زیست از جمله آلودگی هوا، آب و خاک، گرم شدن دمای زمین و تغییرات آب و هوایی، پدیده گرد و غبار، بحران کم آبی و بسیاری از مسائل دیگر اظهار نگرانی می‌کنند.

وی با اظهار تأسف از اینکه وضعیت محیط‌زیست قابل دفاع نیست و بسیاری از روندها نگران کننده است، اظهار کرد: باید با تغییر چیدمان توسعه به نفع کاهش وابستگی معیشتی به منابع آب امسال را سال بهتری برای طبیعت و مردم بکنیم.

فعال محیط‌زیست بیان کرد: متأسفانه سیاستمداران در دولت‌های مختلف متوجه اهمیت محیط‌ زیست نیستند و بر سر محیط‌زیست به راحتی معامله می‌کنند. تا وقتی این وضعیت ادامه داشته باشد نخواهیم توانست از شرایط قابل دفاعی از محیط‌ زیست سخن بگوییم.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم مردم در حفاظت از محیط‌زیست از دولتی‌ها جلوتر هستند، بیان کرد: به نسبت گذشته اکنون شاهد افزایش حساسیت‌ها در بین مردم و دانش آموزان هستیم.

مجیدی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر مهمترین بحران‌های محیط‌زیست را چه می‌دانید؟ گفت: مهمترین بحران کشور خاک است که این موجب شده بالاترین نرخ فرسایش خاک را در جهان داشته باشیم.

وی موضوع آب را دیگر بحران موجود در کشور به خصوص خراسان رضوی دانست و افزود: متأسفانه اغلب سدها و تالاب‌ها وضعیت خوبی ندارند و سطح آب زیرزمینی به شدت در حال افت بوده و نشست زمین به مرزهای بسیار خطرناکی رسیده است.

مجیدی آلودگی هوا و تنوع زیستی را هم از دیگر بحران‌های زیست‌محیطی دانست و اذعان کرد: با وجود کاهش بارش‌ها باید وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک کاهش یابد در غیر این صورت در آینده شرایط بحرانی‌تری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اگر به قوانین طبیعت احترام می‌گذاشتیم امروز شاهد فرونشست‌های نگران کننده نبودیم، گفت: امروز در بسیاری از شهرهای خراسان رضوی از جمله نیشابور و کاشمر شاهد فرونشست زمین هستیم.

این فعال محیط‌زیست با اشاره به اینکه در آینده باید با تولید در مناطقی که فرونشست اتفاق افتاده خداحافظی کنیم، نقش سازمان‌های مردم نهاد را بسیار مهم برشمرد و افزود: تمام اتفاقات خوبی که در منطقه رخ داده نتیجه اقدامات و فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهرهای بزرگ از جمله مشهد به سمت شهر زیست محور بروند به جای اینکه بخواهند شهر خودرو محور باشند خواهد توانست بحران هوا، کم تحرکی و ترافیک را رفع کنند.

مجیدی در ادامه با تأکید بر اینکه برای رفع این مشکلات و بحران‌ها باید افرادی را تربیت که علاوه برداشتن تخصص عاشق سرزمینشان هم باشند، گفت: اگر این‌گونه باشند زباله نخواهند ریخت و در کنار لاشه خون‌آلود یک حیوان با لبخند عکس یادگاری نمی‌گیرند و وقتی رخداد فرونشست زمین دیدند بی‌تفاوت عبور نمی‌کنند و این تغییر نیاز به زمان دارد.

وی با بیان اینکه نباید با برخی تصمیم‌گیری‌ها و سخت‌گیری‌ها کودکان را نسبت به محیط‌زیست بی‌تفاوت کرد، افزود: باید نسلی را تربیت کنیم که نگاهشان به مواهب طبیعی مثل نگاه به فضیلت‌های اخلاقی باشد، هرچند هنوز وضعیت خوبی نداریم ولی نسبت به دو دهه قبل بسیار جلو رفته‌ایم و باید بیشتر تلاش کرد.

فعال محیط‌زیست بیان کرد: باید تلاش کرد تا حال سرزمین را خوب کرد ناجی خود ما هستیم، برای نجات محیط زیست منتظر هیچ‌کس و دولت افسانه‌ای نباید بود از همین‌الان باید شروع کرد، بشر به بد دیدن عادت کرده اما این استعداد را دارد که در یک لبخند خانه کند و آن را رها نکند این هنر ما است که چگونه زندگی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.