مسیر جدید رسیدن به انرژی پایدار

محققان دانشگاه تحقیقاتی دولتی در لوزان (EPFL) و دانشگاه علوم کاربردی در غرب سوئیس (HES-SO Valais Wallis) تحقیقی انجام دادند که مسیری را برای آینده انرژی پایدارتر ترسیم می‌کند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، تک‌اکسپلور، این تحقیق بر اهمیت راه‌حل‌های انرژی محلی و نقش سیستم‌های غیرمتمرکز برای توانمندسازی جامعه تأکید می‌کند.

یکی از یافته‌های اصلی این تحقیق، ادغام سیستم‌های فتوولتائیک غیرمتمرکز در شبکه انرژی سوئیس است. این کار می‌تواند هزینه‌های سالانه سیستم را ۱۰ درصد کاهش دهد و نرخ مصرف خود را به ۶۸ درصد برساند.

استقرار چنین سیستم‌هایی می‌تواند نیاز به تقویت شبکه را تا ۴۳ درصد کاهش دهد و شبکه‌های توزیع، تنها در مناطق شهری به‌ دلیل برق‌رسانی ساختمان‌ها و بخش‌های ارتباطی خصوصی باقی می‌مانند.

دکتر یوناس اشنیدریگ، محقق دوره دکترا در گروه مهندسی فرآیندهای صنعتی و سیستم‌های انرژی دانشکده مهندسی دانشگاه تحقیقاتی دولتی در لوزان، به رهبری فرانسوا مارشال، می‌گوید: تحلیل ما مسیری ملموس به سوی افزایش استقلال انرژی سوئیس و در عین حال تقویت انعطاف‌پذیری شبکه را نشان می‌دهد.

اتخاذ رویکرد راهبردی برای استفاده از منابع تجدیدپذیر محلی می‌تواند تامین انرژی پایدار در طول سال را تضمین کند.

محققان بر این باورند که چنین یکپارچگی راهبردی نه تنها می‌تواند به معنای تامین انرژی ایمن‌تر و پایدارتر برای سوئیس باشد، بلکه به معنای کاهش وابستگی به واردات انرژی نیز است.

آنان استدلال کردند که بهینه‌سازی تولید انرژی محلی، به‌ویژه از طریق انرژی خورشیدی در زمستان و متعادل کردن عرضه و تقاضا با کمک انرژی آبی و زیست توده با استفاده از زیرساخت شبکه گاز، مدل مدیریت پایدار و کارآمد است.

مسیر جدید رسیدن به انرژی پایدار

توانمندسازی جامعه

محققان مدل انرژی سوئیس را با استفاده از چارچوب مدل‌سازی چند بخشی و چند انرژی (Energy Scope ) همچنین ابزار پشتیبانی تصمیم‌گیری بهینه‌ساز کانون انرژی‌های تجدیدپذیر(REHO) برای برنامه‌ریزی سیستم انرژی پایدار شهری تجزیه و تحلیل کردند.

آنان استدلال کردند که این نتایج پتانسیل تحول‌آفرین سیستم‌های انرژی غیرمتمرکز را در تسریع توسعه اتصالات انرژی محلی پایدار برجسته می‌کند.

مدل آنان همچنین امکان اولویت‌بندی مناطق برای استقرار فتوولتائیک را فراهم می‌کند و عملکرد اقتصادی بهینه سیستم انرژی را با توجه به میزان نفوذ فتوولتائیک نشان می‌دهد.

مارشال بیان کرد: یافته‌های ما مزیت آشکاری را در ترویج تولید و مصرف غیرمتمرکز برق نشان می‌دهد. با سرمایه‌گذاری ۱۲۶۰ فرانک در سال در اتصالات انرژی محلی، مناطق می‌توانند حدود نیمی از کل انرژی مورد نیاز سوئیس را با استفاده از حدود ۶۰ درصد سطح سقف موجود تولید کنند.

این مدل توانمندسازی جامعه را افزایش می‌دهد و با آینده انرژی پایداری که ما تصور می‌کنیم، همسو می‌شود.

یکی دیگر از جنبه‌های قابل توجه این تحقیق، تمرکز راهبردی آن بر استقرار سیستم‌های فتوولتائیک در محیط‌های شهری است که به‌طور قابل توجهی اثرات زیست محیطی را به حداقل و در عین حال کارایی را به حداکثر می‌رساند.

این رویکرد کاهش قابل توجهی را در ردپای اکولوژیکی در مقایسه با تأثیر بالقوه تاسیسات فتوولتائیک در ارتفاعات کوه‌های آلپ نشان می‌دهد که حفظ مناظر طبیعی سوئیس و مسیری پایدار برای انتقال انرژی را تضمین می‌کند.

لازم به‌ذکر است که به پدیده‌ای که در اثر تابش نور بدون استفاده از سازوکارهای محرک مکانیکی الکتریسیته تولید کند، فتوولتائیک گفته شده و عاملی که این فرایند را به‌وجود می‌آورد، سلول خورشیدی نام دارد.

یافته‌های این تحقیق در مجله Energies منتشر شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.