۳ عدد خرما برای افطار کافی است

یک کارشناس تغذیه با بیان اینکه دو تا سه عدد خرما قند مورد نیاز بدن را پس از روزه‌داری تأمین می‌کند؛ گفت: خوردن آش‌های غلیظ و چرب که مقدار زیادی پیاز و نعنا داغ دارند و همچنین حبوبات به دلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی‌شود.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز  البرز، لادن خیابانی اظهار کرد: در وعده افطار ضمن پرهیز از پرخوری، باید از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود. در زمان افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند.

وی در ادامه افزود: مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل وعده مناسبی برای شروع افطار است. استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی هم در وعده افطار که از عادات غذایی خوب ایرانی است، توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک و حلیم بدون روغن که منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای و فیبر، پتاسیم و منیزیم است، وعده مناسبی برای افطار هستند. همچنین روزه داران می‌توانند از سیب‌زمینی آب‌پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، نخود فرنگی، تخم مرغ آب‌پز و کره و عسل استفاده کنند.

خیابانی درباره مصرف زولبیا و بامیه گفت: مصرف زولبیا و بامیه که دارای مقدار زیادی قند و چربی و اسیدهای چرب اشباع و ترانس است، باید محدود شود. زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین مثل شله زرد، حلوا و… در وعده افطار باعث اضافه دریافت کالری و چاقی می‌شود.

وی درباره اصول تغذیه‌ای وعده شام در ایام ماه مبارک رمضان بیان کرد: شام به عنوان یک وعده غذایی مهم در روزه داری باید مورد توجه قرار گیرد و بهتر است روزه داران یک ساعت پس از صرف افطار ساده و سبک اقدام به خوردن شام کنند. غذایی که در وعده شام مصرف می‌شود باید کم نمک و کم چرب بوده و در آن از گروه غذایی گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، نان و برنج، کوکو و کتلت‌های کم روغن، خوراک‌های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد استفاده کرد.

خیابانی گفت: پس از شام و تا پیش از خواب خوردن میوه و مایعات برای جبران کم آبی و حفظ سلامت بدن توصیه می‌شود. در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی‌های صنعتی و انواع شربت‌ها توصیه می‌شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ، عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی کم شیرین استفاده کرد. مصرف زیاد آب در وعده افطار و شام موجب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های غذایی این ایام و اجتناب از مصرف تنقلات شور بسیار کمک کننده است، دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود. همچنین در افرادی که مستعد و یا مبتلا به افزایش فشار خون هستند، باید در این زمینه احتیاط بیشتری داشته باشند. توصیه می‌شود از سبزیجات معطر، خشک و محلی برای طعم دار کردن غذاها به جای نمک استفاده شود.

وی افزود: خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است. خرما منبع غنی از مواد مغذی مثل قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون موثر است. توصیه می‌شود در وعده افطار دو تا سه عدد خرما مصرف شود و از مصرف بیش از حد آن مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود.

وی ادامه داد: در مجموع در ایام ماه مبارک رمضان مصرف گروه‌های اصلی غذایی مانند شیر لبنیات، گروه سبزی و میوه‌ها، نان غلات، گروه گوشت و تخم مرغ، گروه حبوبات و مغزدانه‌ها به تناسب نیاز بدنی و رعایت میانه روی در وعده‌های سحر، افطار و شام باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.