معاونت اداره منابع طبیعی چناران: جوانان گلبهار برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی به میدان آمدند

معاونت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران از مشارکت مردم در جلوگیری از تصرف اراضی ملی منطقه دولت‌آباد گلبهار خبر داد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،سعید صانعی در گفت‌وگو  اظهار کرد: در رویکردی متفاوت با توجیه و گفت وگوی رو در رو با جمعی از جوانان و اهالی روستای دولت‌آباد از بخش گلمکان شهرستان گلبهار، ضمن اجرای تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، از تصرف اراضی ملی منطقه جلوگیری به عمل آمد.

وی در توضیح نحوه اقدام صورت گرفته در این خصوص بیان کرد: در راهبردهای نوین سازمان متبوع اصل رویکرد حفاظت مشارکتی و استفاده از ظرفیت مردم، جایگزین اقدام یک جانبه و یک سویه شده است از همین رو در مورد نگرانی به وجود آمده جمعی از مسئولین و دستگاه‌های نظارتی شهرستان در خصوص تصرف اراضی ملی منطقه دولت‌آباد، با حضور در جمع جوانان و اهالی و شنیدن دغدغه‌هایشان در خصوص نیاز به سکونتگاه با تأیید این نیاز، راهکار قانونی موضوع که پیگیری از طریق دستگاه‌های متولی امر توسعه روستایی است به اهالی ارائه و با تعیین سه نفر از افراد به انتخاب جمع، مقرر شد از هرگونه اقدام در راستای تصرف اراضی ملی توسط اهالی خودداری به عمل آید.

معاونت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران افزود: برای نشان دادن جدیت اداره منابع طبیعی در کمک به برطرف شدن قانونمند درخواست‌های مردمی، پیگیری‌ها و جلسات مختلفی در بخشداری گلمکان برگزار و قول مساعدت و پیگیری بخشدار در این خصوص اخذ شد.

وی در ادامه اراضی ملی شهرستان را ۲۲۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بخش قابل توجهی از این اراضی در حوضه آبخیز قرار می‌گیرند.

معاونت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران در خصوص میزان فرسایش خاک در شهرستان چناران بیان کرد: متأسفانه میزان فرسایش خاک در شهرستان چناران از میانگین جهانی بیشتر است. اگرچه بررسی دقیق آماری در این زمینه صورت نگرفته است اما بعضاً از ۱۲ تن در هکتار تا ۳۰ تن در هکتار به صورت فرسایش‌های مختلف داریم.

وی همچنین از شهروندان خواست در حفظ پوشش‌های گیاهی، تعادل دام و مرتع همکاری لازم را با منابع طبیعی داشته باشند. چرای دام یکی از عوامل اصلی است که موجب فرسایش و ایجاد خسارت‌ها در هنگام وقوع سیلاب می‌شود.

صانعی گفت: حفاظت از مرتع و بوته‌زارها و درختان جنگلی مورد انتظار ما از شهروندان است، برای اینکه شاهد وضعیت بهتری در آینده باشیم نیازمند همکاری بیشتر مردم هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.