یک کارشناس تغذیه: خوردن غذاهای شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود

یک کارشناس تغذیه گفت: روزه‌داران در وعده سحر از غذاهای کم‌ حجم، کم‌ نمک و کم چرب که غنی از مواد غذایی مغذی‌اند، استفاده کنند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،لادن خیابانی در گفت‌وگو با خبرنگار  اظهار کرد: نوع غذاهایی که در وعده سحری مصرف می‌شوند، با تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن ارتباط مستقیمی دارد و نقش مهمی در کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، رفع ضعف و خستگی هنگام روزه‌داری دارد.

وی ادامه داد: مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی و آسیب به بدن می‌شود. بنابراین لازم است در وعده سحر استفاده از غذاهایی با حجم مناسب، کم چرب و کم شیرین مد نظر قرار گیرد. همچنین مصرف مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف و سالاد در این وعده توصیه می‌شود. سبزی‌ها با داشتن مواد مغذی و آب علاوه بر تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن از تشنگی و خشکی گلو جلوگیری می‌کند، به‌ویژه سبزی‌هایی مانند خیار، گوجه و کاهو که آب بیشتری در خود دارند، موثرترند.

خیابانی بیان کرد: در وعده سحری صرف غذاهای شیرین توصیه نمی‌شود، چون این غذاها با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه، افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می‌شود.

این کارشناس تغذیه گفت: نوشیدنی‌های خیلی شیرین مثل ‌نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و چای خیلی شیرین و پررنگ موجب تشنگی و خشکی گلو در طول روز می‌شود. چای پر رنگ به‌دلیل اینکه ادرارآور است، می‌تواند موجب دفع آب از بدن شود.

وی یادآوری کرد: مصرف غذاهای پر پروتئین مثل کباب‌ها، ماهی، غذاهای خشک و پر روغن مثل کتلت، کوکو، سوسیس، کالباس، پیتزا و نیز غذاهای چرب و پر ادویه که باعث تشنگی می‌شوند، در وعده سحر توصیه نمی‌شود.

خیابانی در ادامه گفت: بهتر است در وعده سحر از غذاهای ساده و سبک مثل پلو و خورش در حجم کم برای افرادی که در روز فعالیت بیشتری دارند یا غذاهای سبک‌تر مثل وعده صبحانه برای افرادی که در طول روز فعالیت کمتری دارند، استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه افزود: بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز بعد از وعده سحری، مقدار زیادی آب می‌نوشند که درست نیست. برای برطرف کردن تشنگی در طول روزه‌داری توصیه می‌شود از افطار تا سحر از صیفی‌ها و میوه‌های سرشار از آب مانند هندوانه، طالبی و مرکبات استفاده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.