توصیه‌های تغذیه‌ای به مسافران نوروزی

یک کارشناس تغذیه با اشاره به اهمیت تغذیه سالم در سفر گفت: ضمن تداوم مصرف مواد مغذی، میوه و سبزیجات تازه، از صرف غذاهای تغییر رنگ داده و غذاهایی که توسط دستفروشان و در شرایط غیر بهداشتی تهیه شده در سفر خودداری کنید.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، لعیا عرب  گفت: یک رژیم غذایی سالم زیر بنای مهم سلامتی بوده و مهم است که در تمام شرایط به آن توجه کرد. با توجه به اینکه با آغاز سال نو، سفر یکی از اقدامات مرسوم این ایام بوده و عادات غذایی خانواده بنا به شرایط سفر تغییر می‌کند، از این رو لازم است بدانیم که در خصوص تغذیه سالم در سفر به چه مواردی باید مورد توجه کرد. اینکه چه مواد غذایی برای وعده‌های بین راهی مفید است و یا اینکه در صورت مراجعه به رستوران‌ها و مراکز بین راهی وعده غذایی سالم و متعادل کدامند.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید با توجه به اینکه در سفر عادات و میزان دریافت مواد غذایی تغییر می‌کند، حتما باید برای برخورداری از تغذیه سالم، از مواد مغذی پنج گروه غذایی لبنیات، غذاهای غنی از پروتئین، غلات، میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد. توصیه می‌کنیم در حین سفر و در راه از غذاهایی استفاده شود که در منزل تهیه شده و از صرف غذا در رستوران‌های بین راهی که از آن مطمئن نیستیم خودداری شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: با توجه به فروش غذا توسط دستفروشان سیار، توصیه می‌کنیم از خرید غذا از این افراد هم خودداری شود، چرا که در این شرایط غذاها در معرض آلودگی‌های بسیاری قرار می‌گیرد و ممکن است این مواد غذایی به دلیل نگهداری نامناسب به گرد و غبار، سرب، جیوه و آرسنیک آلوده بوده و نیز به دلیل رعایت نکردن بهداشت باعث بیماری‌های انگلی، روده‌ای و گوارشی شود.

عرب در ادامه گفت: چنانچه در سفر مجبور به استفاده از غذاهای رستوران‌های بین راهی هستیم، بهتر است همراه غذا از دوغ‌ پاستوریزه کم نمک، ماست کم چرب و پاستوریزه یا آبلیمو یا لیمو ترش تازه استفاده کنیم. زیرا این مواد باعث افزایش اسیدیته دستگاه گوارش شده و احتمال مسمومیت را کاهش می‌دهد. بهتر است در انتخاب غذاها دقت کرده، از غذاهای پرچاشنی و ادویه اجتناب کنید. چرا که گاها دیده شده با افزودن مجدد چاشنی و ادویه‌ها به غذاهایی که مانده است یا تغییر رنگ داده‌، سعی در رفع کهنگی غذا می‌کنند.‌ استفاده از این غذاها در نهایت مسمومیت را به همراه دارند.

این کارشناس تغذیه گفت: در مورد غذاهایی که در منزل برای حین سفر تهیه می‌شود، بهتر است آبکی نباشد، زیرا میکروب‌ها در مایعات رشد سریعتری دارند و می‌توانند باعث فساد غذا و مسمومیت شوند. بنابراین بهتر است غذایی که برای سفر همراه می بریم خشک بوده و همراه آن از سبزیجاتی استفاده شود که خوب شسته و ضدعفونی شده باشند.

عرب در ادامه بیان کرد: اگر در سفر نیاز به تهیه خوراکی و مواد غذایی بود، حتما از مواد غذایی بسته بندی استفاده شود و از مواد غذایی و تنقلات مثل لواشک‌های باز، آب میوه‌ها، آلبالو و آلوهای خشک باز به علت داشتن آلودگی‌های محیطی استفاده نکنیم. همچنین هنگام تهیه بسته‌های غذایی حتما به برچسب و اطلاعات غذایی آن توجه شود. نشانگرهای تغذیه‌ای مقدار قند، نمک و چربی، اسید چرب ترانس را در این مواد غذایی نشان می‌دهد و برای مقایسه‌ ارزش غذایی مواد غذایی بسیار مفید و پرکاربرد است.

وی بیان کرد: بهتر است در طول سفر از لبنیات باز و غیر پاستوریزه استفاده نشود؛ چون خطر ابتلا به تب مالت را افزایش می‌دهد. در حین سفر غذاهایی که حاوی سس مایونز پرچرب یا حاوی سس‌های پرخامه هستند باید کمتر مصرف شود. چون اگر در شرایط نامناسب تهیه و نگهداری شده باشند، رشد میکروب‌ها در آنها به سرعت اتفاق می‌افتد و احتمال مسمومیت غذایی در آنها بالا می‌رود.

وی درباره مصرف آب گفت: در حین سفر حتما از آب معدنی پلمب شده استفاده شود و از مصرف آبی که از سلامت و تصفیه بودن آن مطمئن نیستیم استفاده نکنیم. اگر نیاز بود که در سفر مواد پروتئینی خام مثل گوشت و مرغ تهیه و با خود داشته باشیم، حتما از یخدان استفاده شود. به این نکته توجه کنیم که غذاهای پخته در تماس با این مواد غذایی نباید قرار گیرند و مواد غذایی که شسته شده در کنار مواد غذایی نشسته قرار داده نشوند تا انتقال آلودگی صورت نگیرد.

عرب در ادامه افزود: در صورتی که با خودروی شخصی مسافرت می‌کنند، حتما به اندازه ۲۴ ساعت جیره غذایی خشک همراه داشته باشند. زیرا گاه ممکن است در سفر مشکلاتی مانند مسدود بودن راه، سیل، اپیدمی بیماری و مشکلاتی از این قبیل پیش بیاید. این جیره غذایی می‌تواند شامل آب، غذاهای خشک، بیسکوییت و نان باشد. امیدوارم با این نکات ضمن رعایت تغذیه سالم سفر خوب و بیاد ماندنی داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.