نگاهی به عملکرد رسانه‌های قزوین در انتخابات/ وظیفه رسانه در مطالبه‌گری‌

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز ، بازیگر و صحنه‌گردان اصلی بازی‌های امروز دنیا را باید با قاطعیت رسانه دانست. رسانه است که تعیین می‌کند چه ببینید و به چه اهمیت بدهید، چه موضوعی را موفقیت و چه موضوعی را شکست تلقی کنید و در این راستا اگر انتخابات را یک رکن اصلی در ریتم زندگی دموکراسی پایه بدانیم یک بار دیگر نقش رسانه به طور جدی مورد توجه قرار می‌گیرد.

اکنون که چند روزی از تب و تاب انتخاباتی گذشته  نقش رسانه‌ها را در انتخابات، نمایش عملکرد نمایندگان و منتخبین مردم و آموزش مطالبه‌گری به مردم مورد بررسی قرار داده و در این مسئله با مدیران رسانه‌های برخط مطرحی چون مهر، فارس و ایلنا به گفت‌وگو نشسته است.

سید مصطفی جعفری، رئیس خانه مطبوعات استان و مدیر خبرگزاری ایلنا در قزوین، در این میزگرد با اشاره به رویکرد جدید رسانه ملی در دعوت از چهره‌های شاخص شرکت کننده در انتخابات مجلس به مناظره به عنوان یک حرکت جدید، اظهار کرد: این حرکت که در واقع با هزینه کم و برای اولین بار اتفاق افتاد یک حرکت قابل توجه از سوی رسانه ملی بود اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که اقبال عمومی از برنامه‌های صدا و سیما به چه میزان است و آیا همه اقشار از آن استقبال کرده و توانسته‌اند بهره ببرند یا خیر؟

وی ادامه داد: موضوع قابل توجه این بود که محتوای تولید شده در رسانه ملی توسط مدیران تبلیغات کاندیداها و در فضای مجازی مورد استفاده قرار گرفت. رسانه‌های دیگر نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت در موضوع مشارکت پیش از انتخابات تولیدات محتوایی خوبی داشتند و ما نیز با تولید برنامه و دعوت از چهره‌های رسانه‌ای تلاش کردیم در موضوع مشارکت و حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی قدم برداریم.

جعفری خاطرنشان کرد: باید اذعان کرد فعالیت رسانه‌های شاخص برخط در استان قزوین با اشکال و قالب‌های مختلف نسبت به رسانه‌های مکتوب و صدا و سیما عملکردی چشمگیر و قابل قبول‌تری داشت. پرچمداران مشارکت و ایجاد فضای رقابتی در انتخابات استان قزوین قطعاً رسانه‌های برخط بوده‌اند.

حسن عابدینی، مدیر خبرگزاری مهر استان قزوین نیز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص کیفیت انتخابات، بیان کرد: باید گفت که امسال تغییر قابل توجهی در روند تبلیغات اتفاق افتاد از جمله اینکه برای اولین بار خبرگزاری‌ها در تبلیغات ورود پیدا کردند در حالی که پیش از این در این زمینه ممنوعیت وجود داشت، این تغییر را می‌توان یک قدم بسیار مثبت دانست چرا که ورود رسانه می‌تواند موجب ایجاد موج و فضای رقابتی شود. از طرفی شاید به عنوان بار اول آن استقبالی که باید اتفاق نیفتاد ولی می‌تواند برای دفعات بعد اثر داشته باشد و از طرفی هزینه‌های تبلیغات را تا حد قابل توجهی هم کاهش دهد.

مدیر خبرگزاری مهر در قزوین ادامه داد: علاوه بر فضای مجازی و محیطی امسال یک فضای سومی هم در قزوین خودنمایی می‌کرد و آن فضای فیک‌نیوزها بود که خوبی‌ها و بدی‌های خاص خود را داشت اما با این وسیله هم در تنور انتخابات دمیده شد. با این حال یک بار دیگر این نکته را به ما یادآور شد که نیاز به بازبینی و مدیریت فضای مجازی با قانونمندی مناسب به شدت احساس می‌شود. اگر زودتر از اینها به رسانه‌های رسمی اجازه داده بودیم که تولید محتوا داشته باشند قطعاً به نفع کشور بود چرا که فضا را به فیک‌نیوزها نمی‌دادیم.

منصور بخشی، مدیر خبرگزاری فارس نیز در این جلسه بیان کرد: در موضوع انتخابات رسانه‌ها در سه مرحله نقش آفرینی کردند، یک مرحله پیش از انتخابات بود که برای گرم کردن تنور انتخابات وارد چرخه شدند و مرحله دیگر در بازه زمان تبلیغات و پیش از برگزاری انتخابات بود و در نهایت مرحله اعلام نتایج بود که همه رسانه‌ها در هر سه مورد حضور فعال به فراخور تعریف وظایفی که برای خود داشتند انجام دادند. موضوعی که در این دوره به آن پرداخته شد و لازم است در دوره‌های آتی هم به آن پرداخته شود موضوع استفاده از ظرفیت رسانه‌های رسمی در تبلیغات است.

مدیر فارس در قزوین تصریح کرد: یکی از نقاطی که فسادخیز است فضای تبلیغات است که افرادی در کنار کاندیداها قرار می‌گیرند و با هزینه‌های سرسام آور کمک می‌کنند که این افراد به نحوی وارد مجلس شوند و به فراخور آن انتظاراتی نیز از نماینده‌ها دارند که در همین نقطه می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کرد و راه اتفاق افتادن خیلی از این فسادها را بست.

وی با اشاره به این موضوع که هجمه‌های رسانه‌ای نسبت به انتخابات امسال بسیار شدیدتر از سال‌های پیش بوده، گفت: اگر اجازه بدهیم که رسانه‌ها با توجه به سیاست‌های خود در این فضا نقش آفرینی کنند تا حد قابل توجهی می‌توانیم در برابر این هجمه‌ها بایستیم. مصاحبه با جریانات مختلف سیاسی و استفاده از دیدگاه‌های آن‌ها به شکستن این فضا کمک شایانی کرد.

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: رویکرد امسال رسانه‌ها قابل توجه است، گفت‌وگو کردن با بخش کشاورزی و صنعت و اقشار مختلف مردم و ایجاد تریبون برای بیان کاستی‌ها و انتظارات و نیز ارائه آن به کاندیداها برای شناخت هر چه بیشتر دغدغه‌های عمومی و برنامه‌ریزی کردن برای آن و نیز فعالیت رسانه‌های در جهت برپایی مناظرات در این دوره رنگ و بویی نوین ایجاد کرده بود و می‌شد دید که مردم تا آخرین لحظه برای انتخاب فرد اصلح و شنیدن نظرات و برنامه‌ها اشتیاق دارند.

فیک نیوزها کجا ایستاده‌اند؟

عابدینی در ادامه با اشاره به فیک‌نیوزها اظهار کرد: فیک نیوزها در سایه عدم شفافیت ایجاد می‌شود و باید پذیرفت تا امروز برای رسانه‌ها نقش درستی در معادلات استان و حتی کشور تعریف نکرده‌ایم و همه رسانه‌ها را در ساختار مدافع و حل کردن ماجرا وارد میدان کرده‌ایم، نگاه‌ها پدافندی بوده نه نگاه آفندی و تا وقتی که این مشکل هست زرد نیوزها جولان می‌دهند. باید اجازه داد حرف انقلاب از زبان رسانه انقلاب جاری شود، رسانه رسمی رسانه این کشور است و هر چه باشد به ریشه‌های خود آسیب نمی‌زند اگر اجازه بدهیم در زمان درست رسانه‌های رسمی به فعالیت بپردازند مشکلات رسانه‌ای ما به خصوص در مواجهه با فیک‌نیوزها به حداقل می‌رسد.

جعفری در این خصوص ادامه داد: من با صحبت آقای عابدینی موافقم، وقتی رسانه محدود می‌شود و قدرت انتشار برخی واقعیت‌ها را ندارد، منابع ترجیح می‌دهند اطلاعات خود را به منظور انتشار به فیک‌نیوزها بدهند. هر قدر به رسانه رسمی بیشتر اعتماد شود مجراهای دیگر برای انتشار خبر به طور غیررسمی برچیده می‌شود، ظرفیت خبرگزاری‌های رسمی باید دیده شود و از آن به نفع کشور بهره برد.

بخشی نیز گفت: شکی در این که ما باید رسانه آزاد و مستقل داشته باشیم وجود ندارد، فیک‌نیوزها در استان قزوین با القای ناامیدی، با دروغ‌پردازی و با انتشار اخبار منفی مشارکت را در قزوین تحت تأثیر قرار دادند در حالی که مهمترین دغدغه همه ما افزایش مشارکت بود، من هیچ نکته مثبتی در اقدام و فعالیت فیک‌نیوزها نمی‌بینیم، رسانه‌های رسمی با تلاش شبانه‌روزی و با نوآوری تلاش کردند تنور انتخابات را گرم کنند اما فیک‌نیوزها در جهت خواسته دشمنان فعالیت کردند.

آیا رسانه به مردم مطالبه‌گری می‌آموزد؟

مدیر خبرگزاری مهرقزوین با اشاره به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای به مردم گفت: با یک مشکلی روبه‌رو هستیم و آن جدی نگرفتن رسانه‌ها است، مادامی که مردم به رسانه به چشم مرجع نگاه نکنند و اعتماد نداشته باشند، از این مجرا چه می‌خواهیم به مردم آموزش دهیم؟ در گام دوم باید این موضوع را هم در نظر گرفت که رسانه هم به خوبی با وظیفه خود آشنا نیست. بارها و بارها این موضوع اتفاق افتاده که رویدادی رخ داده و ما اجازه ورود رسانه‌های رسمی را نداده‌ایم و این دیر وارد شدن به موضوع، مردم را به رسانه‌های غیر داخلی سوق داده و امروز به حدی پیش رفته که حرف رسانه معاند خارجی توسط مردم پذیرفته شده و حرف رسانه داخلی مورد وثوق نیست.

وی ادامه داد: باید فرق بین مطالبه‌گری و تخریب برای همه معین باشد، مطالبه‌گری موضوع گسترده‌ای است، ما از آموزش آن به مردم حرف می‌زنیم در حالی که ابتدا لازم است خود رسانه ابتدا حدود مطالبه‌گری را بیاموزد. آموختن مطالبه‌گری و انجام درست آن وظیفه رسانه است و در گام بعدی است که ارائه آن به مردم اهمیت می‌یابد. امروز در خصوص نمایندگان مجلس باید قول‌ها و شعارهایشان را مد نظر قرار داد و طی چهار سال آینده اقدامات آن‌ها را با وعده‌هایشان مقایسه کرد، این بهترین قدمی است که می‌شود در جهت مطالبه‌گری از نمایندگان برداشت.

مدیر خبرگزاری ایلنا قزوین نیز در این خصوص بیان کرد: مرجعیت رسانه‌های کشور به سمت فضای مجازی رفته و وقتی به سمت فضای مجازی می‌رود مردم هم مطالبه‌گری را از همان فضا دارند و رسانه در مرحله بعدی قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود در چرخه مطالبه رسانه خود را خیلی دخیل نبیند البته باید این نگاه تغییر کند ولی موضوع تا امروزبه این شکل پیش رفته است.

مدیر خبرگزاری فارس قزوین نیز دراین باره تصریح کرد: ۲ قشر رسانه به عنوان ابزار مطالبه‌گری و افرادی که در این زمینه تلاش می‌کنند مورد جفا قرار گرفته‌اند، این بخش چهارچوب معین ندارد و هر کسی به خود اجازه می‌دهد که به این امر ورود کند. مطالبه یک امر الهی است برای ما و دیگر آنکه جنبه مردم سالاری دینی دارد. باید بستر تعاملی با رسانه‌ها گسترده شود، وقتی مردم بتوانند با رسانه به تعامل بپردازند و ببینند مشکلاتشان با این تعامل به شکل مناسبی حل می‌شود قطعاً اعتماد می‌کنند و پای کار می‌آیند.

وی ادامه داد: رسانه و فرد رسانه‌ای باید آگاهی و توانایی تحلیل اتفاقات را داشته باشد، بنابراین لازم است رسانه‌ها تخصصی باشند و رسانه باید بتواند در امور مختلف صاحب ایده و تحلیل باشد و خبرنگار و روزنامه‌نگار تخصصی تربیت کند و به زعم بنده فقط در این صورت است که می‌تواند به مردم مطالبه‌گری بیاموزد.

در ادامه این گفت‌وگو به پیگیری‌هایی که رسانه‌ها برای احقاق حقوق مردم طی چهار سال گذشته از نمایندگان داشته‌اند اشاره شد ولی به نظر می‌رسد پای مطالبه‌گری در این میدان هم لنگ می‌زند، متأسفانه در بسیاری از بخش‌ها به دلیل اشتباهات رسانه‌ای مردم درگیر حاشیه‌ها شده‌اند و آنجایی که باید از نمایندگان سؤال و درخواست می‌شده که در شکل‌گیری قوانین و حوزه وظایف خود چه اقدامی داشته‌اند رسانه‌ها هم به حاشیه رفته‌اند.

اینکه نماینده‌ای با قول اصلاح جاده‌ها رأی بیاورد در واقع با مردم بازی کرده است، نماینده‌ای که وظیفه خود را می‌داند و جز از راه وظیفه‌اش قولی به مردم می‌دهد با مردم بازی کرده و آموزش این موضوع که وظایف نمایندگان چیست و باید به چه موضوعاتی در رزومه عملیاتی نمایندگان توجه شود به عهده رسانه است و امید است در این راستا طی چهار سال آینده رسانه در جای خود بتواند از منتخبان مجلس مطالبه‌گری داشته باشد و این موضوع را هم به مردم آموزش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.