وضعیت فاجعه‌بار کوچه‌های ملک‌آباد چهارباغ

منطقه ملک‌آباد در شهر چهارباغ یکی از مناطق حاشیه‌ای و پر از مشکل استان البرز است که در نزدیکی زندان قزلحصار قرار گرفته و علی رغم تراکم جمعیتی بالا، از کمترین امکانات اولیه برای زندگی برخوردار است.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، جمعی از اهالی این منطقه خواستار انعکاس مشکل خود شدند. ساکنین کوچه گلستان ششم ملک آباد می‌گویند این کوچه توسط شهرداری طی ماه‌های گذشته برای آسفالت و زیرسازی حفاری و جدول کشی شده است اما به به حال خود رها شده‌ تا اداره آب و فاضلاب نسبت به حفاری، لوله گذاری و نصب انشعاب آب اقدام کند.

گفته می‌شود چون ساخت برخی از خانه‌های مسکونی در کوچه گلستان ششم غیر مجاز بوده و برخی فاقد جواز، کنتور و انشعاب اصلی آب هستند بنابراین هر خانه باید مبلغی را به آب و فاضلاب پرداخت کند؛ مبلغی که با توجه به وضعیت منطقه، خارج از توان ساکنین است.

مرادی یکی از ساکنین کوچه گلستان ششم  گفت: اداره آب و فاضلاب از اهالی فاقد کنتور کوچه خواسته که مبلغی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان بپردازند تا لوله گذاری و نصب انشعابات انجام شود، در غیر این صورت خبری از آسفالت نخواهد بود. در حال حاضر حق افراد دارای کنتور در حال تضییع است و با توجه به محرومیت این محل، قاطبه اهالی، امکان واریز چنین مبالغی را ندارند، چرا که اکثرا کارگران روز مزد هستند.

وی با اشاره به طرح درخواست ساکنین در سامانه رسیدگی به پیشنهادات و شکایات مردمی شهرداری چهارباغ افزود: ساکنین نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه رسیدگی به شکایت‌های مردمی شهرداری چهار باغ اقدام کرده‌اند و پاسخ شهرداری این بوده که عملیات آسفالت این کوچه به دلیل لوله گذاری اداره آب ادامه نیافته است.

مرادی ادامه داد: ثبت در خواست ساکنین در این سامانه و مستندات ارائه شده برای کمک گویای مشکلات زیاد مردم این کوچه بوده است. کارمند و کارگری که سالی ۱۰ یا ۲۰ میلیون هم نمی‌تواند پس انداز کند باید از تمام هزینه‌های معیشتی صرف نظر کرده تا بتواند این مبلغ را پرداخت کند و یک انشعاب آب بگیرد. وضعیت کوچه با این رها شدگی بسیار بد است.

وی افزود: اگر کسی بیمار شود نمی‌تواند از خودروی خود استفاده کند چون تردد خودرو در کوچه بسیار سخت شده است، گناه ساکنان این کوچه چیست؟ شورا پاسخگو نیست و ساکنین را به اداره آب ارجاع می‌دهد، گرفتن یک امتیاز آب با این مبلغ کجای دنیا مرسوم است.

وضعیت فاجعه‌بار کوچه‌های ملک‌آباد چهارباغ

خانم سلمانی هم از ساکنین کوچه گلستان گفت: نزدیک سه ماه است که کوچه جدول کشی شده و این باعث شده خانه‌ها از سطح کوچه پایین تر قرار گیرد و کوچه به علت ناهمواری از چاله‌های آب پر شده است. گفته می‌شود خانه‌هایی که در این منطقه ساخته شده غیر مجاز هستند، اما همه خانه‌های این کوچه این شرایط را ندارند. منزل من مجاز و قانونی ساخته شده ولی متاسفانه ما هم در این مشکل گرفتار شده‌ایم.

وی ادامه داد: چون برای سایر خانه‌های ساخته شده به صورت غیرمجاز از لوله اصلی انشعاب گرفته شده، فشار آب بسیار کم است و مگر اینکه پمپ برای تامین آب و تانکر وجود داشته باشد و یا اینکه در شب کمی وضعیت آب بهتر شود.

سلمانی گفت: در مورد گرفتن انشعاب از این لوله اصلی، آب و فاضلاب گفته است که باید از همسایه‌ها شکایت کنیم، اما از کدام یک شکایت داشته باشیم ؟ در واقع ساکنانی که از لحاظ مجاز بودن مشکلی ندارند هم درگیر این مشکل هستند. یک نفر به دنبال جواز رفته و یک نفر برای تامین هزینه مورد درخواست اداره آب قرض و به حساب واریز کرده است، اما گفته اند همه همسایه‌ها باید اقدام کنند.

سلمانی افزود: دو سال پیش هم که این ساخت و سازها آغاز و از انشعاب اصلی لوله گرفته شد به آب و فاضلاب اعلام کردیم. آن زمان هم گفته شد که باید شکایت کنید. در عرض سه تا چهار سال این کوچه ساخت و ساز شده و همه مشکل آب  و برق دارند.

خانم سلطانی یکی دیگر از ساکنان کوچه گلستان در این باره گفت: کسی رسیدگی نمی‌کند. چند سال است که در این کوچه زندگی می‌کنم و درگیر این مشکلات هستیم. چندین بار به تمام ادارات مرتبط مراجعه کرده‌ایم، اما بین تمام آنها سرگردان شده‌ایم، هر کدام دیگری را مسئول اجرای کار می‌دانند.

وی ادامه داد: مشکل آب داریم چون کوچه شاه لوله ندارد. مشکل برق است چون تیر برق ندارد. برای ساکنینی هم که مراحل اداری جواز را طی کرده‌اند، کاری نشده، انگار در این شهر این کوچه وجود ندارد و ما نمی‌دانیم که چه کاری باید انجام دهیم.

وضعیت فاجعه‌بار کوچه‌های ملک‌آباد چهارباغ

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.