معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی قزوین: هیجان نوجوانان را در چهارشنبه پایان سال مدیریت کنیم

معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان قزوین گفت: چهارشنبه‌سوری سطحی از هیجان را در نوجوانان ایجاد می‌کند که برای آن‌ها خوشایند و لذت‌بخش است، به همین دلیل معمولاً والدین به سختی می‌توانند فرزندشان را به کلی از این تجربه هیجانی بازدارند، اما می‌توانند هیجان آن‌ها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنند و شرایطی را فراهم کنند که چهارشنبه‌سوری برای آن‌ها تا حدودی ایمن شود.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،سرهنگ علی چگینی اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌‏های کهن ایرانی است که از سال‎های دور در کشور رواج داشته است، مراسم شب چهارشنبه پایان سال در گذشته جشنی ملی و مردمی بود که بعدها به چهارشنبه‌سوری شهرت یافت، اما این جشن در دهه های گذشته دستخوش تغییراتی شد که مطلوب نبود و بیش از آنکه یک جشن شادمانه باشد، به یک فرآیند آسیب ‎زا تبدیل شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی نیروی انتظامی استان قزوین، وی ادامه داد: شاد بودن اتفاق خوبی است، به خصوص اگر به‌صورت گروهی باشد، در دهه‌های گذشته چهارشنبه‌سوری‌ مراسمی برای شادی دسته‌جمعی بود که دوست، همسایه و فامیل دور هم جمع می‌شدند، آتشی روشن می‌شد و بوی هیزم و صدای خنده و هیاهو کوچه را پر می‌کرد.

معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان قزوین بیان کرد: در سال‌های اخیر آتش و شادی و رسوم خوب گذشته از جمله برپایی جشن‌های شادی‌آفرین، برافروختن آتش، پریدن از روی آتش، قاشق‌زنی، پخش آجیل مشکل‌گشا، فالگوش و خواندن سرودهایی شادمانه جای خود را به ترقه و بمب‌‎ های دست‌ساز و رفتارهای پر مخاطره داده است، رفتارهایی که جز زحمت، محنت، رنج، مصدومیت و حتی مرگ هیچ به‌دنبال ندارد.

وی تصریح کرد: با پیدا شدن سر و کله ترقه‌ها و وسایل آتش بازی جدید، شکل و شمایل این آیین تغییر کرده است‌ تا جایی که اکنون خیلی‌ها جرأت نمی‌کنند در شب چهارشنبه‌سوری از خانه بیرون بروند. نوجوانان از اقشار پرخطر در این مناسبت هستند که دارای ویژگی‌های روان‎شناختی خاصی مانند تشخص‌طلبی، توجه‌طلبی، احساسات، هیجانات و، ابراز وجود بوده و نیازمند بروز و تخلیه هیجان و انرژی هستند.

چگینی خاطرنشان کرد: حال اگر فرصتی برای تخلیه این هیجان ایجاد نشود یا این پتانسیل نهفته جوانی را کامل نشناسیم و این مسئله با عدم برنامه‌ریزی فرهنگی از سوی جامعه همراه شود، باید منتظر آسیب‌های اجتماعی آن باشیم. آگاه‌سازی و آموزش نوجوانان و جوانان ضرورت دارد و در روند این آگاه‌سازی باید به شخصیت آن‌ها نیز احترام گذاشت و به جای ایجاد موانع در برگزاری مراسم، فرصتی برای برپایی مراسم درست ایجاد کرد، در حقیقت راه ایمنی از آموزش می‌گذرد و پیش‌شرط آموزش آگاهی است.

وی اظهار کرد: روانشناسان و کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی نقش والدین را در مدیریت هیجانات نوجوانان را مهم می‌دانند، چهارشنبه‌سوری سطحی از هیجان را در نوجوانان که بیشترین آسیب می‌بینند ایجاد می‌کند که برای آن‌ها خوشایند و لذت‌بخش است، به همین دلیل معمولاً والدین به سختی می‌توانند فرزندشان را به کلی از این تجربه هیجانی بازدارند، اما می‌توانند هیجان آن‌ها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنند و شرایطی را فراهم کنند که چهارشنبه‌سوری برای آن‌ها تا حدودی ایمن شود.

این مسئول بیان کرد: یکی از راه‌های ایمن‌سازی نسبی چهارشنبه‌سوری این است که والدین خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندانشان توضیح دهند و قوانین و چارچوب‌های تربیتی را به آن‌ها یادآوری کنند، آن‌ها باید به فرزندان نوجوان خود بیاموزند که استفاده از مواد آتش‌بازی هرگز به‌طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آگاهی از خطرهای چهارشنبه‌سوری و شیوه مقابله با این خطرها احتمال بروز حوادث تلخ را در آخرین ماه سال کاهش خواهد داد و حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از این مواد استفاده می‌کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می‌کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد، بنابراین لازم است از مکان‌هایی که مواد محترقه در آن استفاده می‌شود دوری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.