مدیر جهاد کشاورزی کاشان: کشاورزی نوین، رویکردی برای نوآوری در شیوه‌های کشاورزی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان گفت: کشاورزی نوین، رویکردی برای تحول و نوآوری در شیوه‌های کشاورزی است که به کشاورزان کمک می‌کند تا ضمن افزایش بهره‌وری میزان استفاده از منابع طبیعی مانند آب، زمین و انرژی را کاهش دهند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،علی محلوجی در گفت‌وگو  اظهار کرد: کشاورزی مدرن با امنیت غذایی شهروندان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به شمار می‌آید، از این‌رو کشورهای توسعه یافته به بخش کشاورزی، تولیدات مواد غذایی و حفظ منابع آن توجه ویژه‌ای دارند.

وی تأکید کرد: شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که باید به سمت کشاورزی مدرن و علمی حرکت کنیم و برنامه‌های جهاد کشاورزی در مسیر آموزش کشاورزان و استفاده از فناوری‌­ و تکنولوژی‌های پیشرفته و کاربردی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از فرصت‌های کشاورزی نوین است و در دهه فجر امسال دو باب گلخانه تولید صیفی‌جات به وسعت ۱۶ هزار و ۷۴۰ مترمکعب در شهرستان کاشان با اعتبار ۲۲۴ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که زمینه اشتغال ۲۶ نفر را فراهم آورد.

محلوجی تصریح کرد: توسعه تولید گل، یکی از ظرفیت‌های کشت گلخانه است که با بهره‌برداری از یک واحد گلخانه تولید گل داودی، به مساحت ۱۰۳۷ مترمربع با اعتبار ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال امیدواریم تعداد و زمان تولید افزایش پیدا کند.

وی گفت:خشکسالی و کاهش منابع آب، یکی از چالش‌های ایران مرکزی است که جهت مدیریت منابع آب در منطقه کاشان، بازسازی و مرمت ۴۲ رشته قنات از محل اعتبارهای دولتی و مشارکت بهره‌برداران به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال انجام شد.

محلوجی افزود: بازسازی قنات‌های روداب در نیاسر و آرند در جوشقان قالی به مبلغ ۱۴ میلیارد ریال از محل اعتبارهای دولتی و مشارکت بهره‌برداران از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی کاشان بود که زمینه اشتغال ۲۸۵ نفر را فراهم می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، تصریح کرد: ساخت کانال آبیاری و لوله‌گذاری مزارع به طول ۱۲ کیلومتر و هزینه ۳۰ میلیارد ریال، از برنامه‌هایی بود که با هدف بهره‌وری منابع آب و کاهش اتلاف آن در بخش کشاورزی در بهمن امسال اجرا شد.

وی اظهار کرد: ساخت و فعال‌سازی یک واحد دامداری گاو شیری به ظرفیت ۱۵۰ رأس گاو و اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال از دیگر برنامه‌هایی بود که با هدف امنیت غذایی شهروندان با مشارکت بخش خصوصی انجام شد.

محلوجی گفت: راه‌اندازی یک واحد مرغداری مرغ تخم‌گذار به ظرفیت تولید ۳۸ هزار قطعه و اشتغال ۳۸ نفر با اعتبار دو هزار میلیارد ریال و توسعه چهار واحد مرغداری به ظرفیت ۸۳۸ هزار قطعه با اعتبار ۲۹۰۰ میلیارد ریال در شهرستان کاشان اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، خاطرنشان کرد: افزایش تولید، مدیریت زمین‌های کشاورزی و استفاده بهینه منابع آب و خاک و انرژی، با کشاورزی مدرن محقق می‌شود که شرط اصلی آن آموزش است. بر این اساس در سال جاری با اجرای ۴۲ دوره آموزشی و ترویجی، یک هزار نفر از فعالان بخش کشاورزی آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.