یک استاد دانشگاه: انقلاب اسلامی مبتنی بر باورها و ارزش‌های دینی شکل گرفت

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین با اشاره به ویژگی‌های انقلاب اسلامی، گفت: اولین ویژگی انقلاب اسلامی این است که انقلاب ملت ایران مبتنی بر باورهای اصیل ایمانی، معنوی و ارزش‌های دینی بود یعنی آنچه مردم را به صحنه اجتماعات انقلابی و میادین مبارزه انقلابی علیه ظلم، استبداد و تبعیض ستمشاهی کشاند همین باورهای اصیل دینی و معنوی بود.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،حسین محمدی در گفت‌وگو  اظهار کرد: مطالعه تاریخی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها ما را متوجه این معنا می‌کند که انقلاب اسلامی ایران دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از سایر انقلاب‌های شکل گرفته در طول تاریخ متمایز می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: اولین ویژگی انقلاب اسلامی این است که انقلاب ملت ایران مبتنی بر باورهای اصیل ایمانی، معنوی و ارزش‌های دینی بود یعنی آنچه مردم را به صحنه اجتماعات انقلابی و میادین مبارزه انقلابی علیه ظلم، استبداد و تبعیض ستمشاهی کشاند همین باورهای اصیل دینی و معنوی بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: مردم ایران در آن برهه تاریخی از سختی‌های دیگری نظیر مشکلات اقتصادی نیز رنج می‌بردند اما آنچه به صورت اصیل مردم ایران را یک مردم انقلابی تربیت کرد و آن‌ها را واداشت که در مقابل ظلم و استبداد ستمشاهی قد علم کنند همین باورهای دینی و ارزش‌های معنوی بود.

وی تصریح کرد: بنابراین خاستگاه اصلی شکل‌گیری انقلاب مردم ایران ریشه در باورهای معنوی دارد؛ نکته دیگر این است که همین باورهای دینی، رفتار انقلابی مردم را بعد از پیروزی انقلاب هم به یک رفتار متمایز تبدیل کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین خاطرنشان کرد: بعد از وقوع هر انقلابی که در آن یک نظامِ مستقر در یک کشور از بین می‌رود و یک نظام دیگر با هر الگویی جایگزین می‌شود صحنه آماده شکل‌گیری آشفتگی‌های اجتماعی و بروز یک سری انتقام جویی و انتقام گیری هاست که در بقیه انقلاب‌ها نیز این معنا را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: طبیعی است مردمی که انقلاب کردند و سختی‌های انقلاب را به جان خریدند بعد از موفق شدن دست به رفتارهای انتقام جویانه در ابعاد مختلف بزنند یا اینکه برخی از افراد از این جابه‌جایی نظامات سیاسی سوءاستفاده کنند و جامعه به آشفتگی و بی‌نظمی اجتماعی برسد اما در انقلاب اسلامی ایران شاهد چنین مواردی نیستیم چراکه علاوه بر اینکه خاستگاه شکل‌گیری انقلاب اسلامی باورهای دینی مردم بود رفتار انقلابی نیز در همین راستا شکل گرفت و همین امر سبب شد تا شاهد آشفتگی‌های گسترده اجتماعی نباشیم.

معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین ادامه داد: شاهد هستیم بعد از پیروزی انقلاب بلافاصله با تدابیری که بزرگان انقلاب داشتند ساختارهای موقت قضایی شکل گرفت تا صحنه بعد از پیروزی انقلاب مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه در امتداد انقلاب نیز رفتار بر پایه دین مردم را شاهد هستیم، افزود: هویت انقلاب اسلامی در جهت یک نظام دینی شکل گرفته است به این معنا که خواست و اراده مردم و جمهوریتی که شکل گرفت در راستای اسلامیت رقم خورد و امام راحل این معنا را مدیریت کردند و در کنار هم قرار داشتن جمهوریت و اسلامیت یک الگوی بی‌بدیل از نظامات سیاسی و اجتماعی را به دنیا عرضه کرد.

نقش آفرینی جدی مردم از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است

محمدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های انقلاب اسلامی مشارکت و نقش آفرینی جدی مردم است، در سایر انقلاب‌ها مثل انقلاب روسیه و فرانسه، وقتی انقلاب شکل گرفت و یا در مقابل ظلم و حکومت مستقری، اراده جمعی شکل می‌گیرد مشاهده می‌کنیم که توده مردم درگیر این موضوع نیستند یعنی بخش کوچکی از مردم به صورت خاص درگیر می‌شوند اما در انقلاب اسلامی ایران توده مردم، اصناف و اقشار مختلف در میادین و صحنه اجتماعات انقلابی حضور داشتند.

وی بیان کرد: مردم در مرحله شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش واقعی و جدی داشتند و اساساً رهبران انقلاب هم همیشه بر ۲ واژه ملت و مردم تأکید داشتند و این موضوع جزو ادبیات سیاسی رهبران انقلاب اسلامی بود. بعد از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید برخلاف سایر انقلاب‌ها که نقش مردم پس از پیروزی کمرنگ می‌شود در انقلاب اسلامی بستری فراهم شد که نقش مردم به صورت نظام‌مند و مبتنی بر ساختارهای انقلابی همواره پر رنگ باقی بماند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: لذا ملاحظه می‌کنید جریان انقلابی حتی برای اینکه یک الگوی حاکمیتی و سیاسی در عرصه نظامات اجتماعی را رقم بزند خود را در معرض رأی مردم قرار می‌دهد یعنی همان مردمی که انقلاب کردند حق داشتند نوع حکومت و الگوی حکومت خود را انتخاب کنند، حق داشتند در نوع قانون اساسی که قرار بود نظامات اجتماعی جامعه بر اساس آن شکل بگیرد مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: با دوراندیشی و تیزبینی که حضرت امام (ره) داشتند بلافاصله الگوی حکومت را که جمهوری اسلامی بود و قانون اساسی را در معرض رأی مردم قرار دادند.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: از دیگر ویژگی‌های انقلاب اسلامی این است که یک رهبر دینی و غیرحزبی رهبری حرکت مردم را بر عهده گرفت یعنی از یک طرف مردم بر اساس باورهای دینی، معنوی و ارزش‌های اسلامی که داشتند آماده ورود در صحنه اجتماعات انقلابی بودند و از سوی دیگر امام و رهبری که باید این اراده‌های دینی را جهت می‌داد و تقویت می‌کرد و آن‌ها را در مسیر یک مبارزه دینی علیه ظلم و استبداد شاهنشاهی سامان می‌داد یک رهبر دینی و غیرحزبی بود.

الگوی حاکمیتی جمهوری اسلامی الگوی شرق و غرب را شکست

وی عنوان کرد: رهبری حضرت امام (ره) بر انقلاب مبتنی بر باروهای دینی و معنوی بود یعنی امام راحل نسبت به معارف ناب اسلامی مطلع بودند و از دل این معارف توانستند یک الگوی بی‌بدیل حاکمیتی را عرضه کنند و از دل این معارف ناب اسلامی حرکت مردم را شکل دهند تا حرکت مردم را در جهت مستقیم و الهی قرار گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های جدی انقلاب اسلامی این است که اراده انقلابی مردم و رهبری دینی مردم یک نظام سیاسی را شکل داد که یک الگوی متمایزی نسبت به سایر نظامات سیاسی موجود در آن دوره بود. در دوران مبارزه و پیروزی انقلاب اسلامی ۲ جبهه غرب و شرق وجود داشت و این‌ها بودند که اراده خودشان را بر ملت‌ها در قالب استعمار تحمیل می‌کردند و اساساً مردم دنیا به این نتیجه رسیده بودند هیچ الگوی دیگری به غیر از این الگوی شرقی و غربی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: نکته مهمی که در این انگاره ذهنی مردم دنیا وجود داشت کمرنگ شدن نقش دین در شکل دادن به حکومت‌ها بود و همه به این باور رسیده بودند که اساساً دین از بین رفته و نمی‌تواند در ایجاد نظامات سیاسی نقش آفرینی کند و نهایتاً دین به یک امر فردی تقلیل پیدا کرد اما جمهوری اسلامی الگوی جدید را در برابر غرب و شرق به دنیا عرضه کرد و این شعار معروف نه غربی و نه شرقی سر داده شد؛ به این معنا که در برابر شرق و غرب که در مبارزه با دین و به یغما بردن منافع ملت‌ها با یکدیگر وجه مشترک دارند، الگوی انقلاب اسلامی عرضه شود.

معاون فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در پایان بیان کرد: انقلاب اسلامی یک نهضت تاریخی علیه تمامی نظامات سیاسی موجود در جهان است، در صورتی که سایر انقلاب‌ها اعتراضی علیه یک وضع اجتماعی در گوشه‌ای از دنیا در یک برهه تاریخی هستند. گستره جغرافیای انقلاب اسلامی محدود به یک نقطه نیست بلکه الگویی است که تمامی ملت‌های آزاده دنیا می‌توانند بر اساس آن نظامات سیاسی خود را شکل دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.