مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا: “حاج قاسم” یاد داد همه بچهها فرزندان ما هستند/ اعتکاف محور پیوند مدرسه، خانواده و مدرسه
مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا با اشاره به اینکه اعتکاف اکسیر پیوند دهنده سه ضلع تربیت است، گفت: مدرسه، خانواده و مسجد باید در کنار هم فعالیت کنند.
به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی صدرا مجری برگزاری اولین اعتکاف علمی دانش آموزی در گرگان است که قدمی بزرگ در ایجاد فضای معنوی به همراه علم و دانش و نقطه اتصال سه موضوع اساسی یعنی خانواده،مسجد و مدرسه در راستای نگاه تربیتی درست برداشته است.
اعتکاف هر ساله در ماه مبارک رجب یکی از مراسمات مورد استقبال مردم عزیزمان ایران است که در آن از همه رنج سنی اعم از پیر، جوان، کودک و خردسال شرکت میکنند؛ امسال مسجد جامع گرگان در یکی از شبستانهای خود میزبان نوع متفاوتی از اعتکاف بوده است؛ نوجوانانی که کنار عبادت و راز و نیاز با خدای خود و با تدبیر مدیر شایسته دبیرستانشان علم را نیز فرا میگیرند و حال و هوای متفاوتی را تجربه میکنند. در این راستا گفتوگویی داشتیم با “مرتضی سایری” مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا که در ادامه به آن میپردازیم:
چگونه برای شرکت دانشآموزان و جلب رضایت خانوادههایشان در این مراسم ایجاد انگیزه کردید؟
برای برگزاری و اجرای یک برنامه صرفا تنها بحث تبلیغات و پوستر زدن مطرح نیست قبل از آن باید اقدامات دیگری نیز انجام داد. قدم اول باید بسترسازی صورت بگیرد؛ در کار تربیتی اعتقاد بر این است به کاری باید بها داد که بچهها به آن علاقه دارند سپس به سمتی که صلاح است قدم برداریم.
از عوامل موثر دیگر باید به جو رفاقتی و دوستانه بچه ها با مدرسه اشاره کنم و نکته آخر که می توانم بگویم مهمترین نکته است ارتباط با والدین در طول سال تحصیلی است.مدرسه باید مردمی به فعالیت خود ادامه دهد به طوری که خانواده ها خودشان را صاحب مدرسه بدانند این گونه اعتماد سازی شکل پیدا می کند و به دنبالش استقبال از برنامه ها صورت میگیرد.
آیا معلمان و دبیران هم بین بچه ها در این مراسم شرکت کرده اند؟ به نظر شما چه تاثیری این حضور دارد؟
نکته خیلی مهم و قابل توجه اعتکاف امسال دقیقا همین حضور معلمها در بین دانش آموزان است. باتوجه به اینکه دانش آموزان حاضر در این مراسم پرفیض پایه های دوم متوسطه بوده و گروهی از آن ها درگیر امتحان نهایی و گروهی دیگر کنکور دارند یکی از نگرانی ها موجود این می تواند باشد که حضور در این مراسم باعث دور شدن دانش آموز از فضا درسی میشود برای رفع این نگرانی دو اقدام ویژه صورت گرفته است نخستین اقدام تشکیل حلقههای آموزشی با حضور دبیران و برگزاری آزمون ها و تحلیل آن ها به واسطه دبیران تحلیل آزمون و در گام بعدی که جذابیت بیشتری دارد تشکیل کلاس درسی روز شنبه در همین مکان با همین جو دوستانه که باعث اتصال خانواده، مسجد و مدرسه سه ضلع اساسی، بنیادی و تاثیر گذار در حوزه تربیتی میشود.
توصیه شما برای مدیران مدارسی که می خواهند همانند شما عمل کنند چیست؟
مسیر آموزش مدارس باید در کنار فضای تربیتی باشد این امر یک شبه و با یک تصمیم آنی اجرا نمیشود نباید از مردم انتظار داشت که به طور آنی و یک دفعه حرکتی را رقم بزنند باید فضا را از قبل در موضوعات و مباحث دیگر آماده کرد تا در طرحهایی همچون این طرح مورد استقبال قرار بگیرد. تشکیل فضاهای دوستانه فرصت مناسبی برای ایجاد اعتمادسازی است برای اجرای همچین طرحهایی باید از ابتدا سال زمینهسازی و بستر سازی صورت بگیرد.
چه برنامه هایی تدارک دیده شده برای بچه ها در این چند روز؟
اجرا برنامه های مذهبی همانند روضه خوانی، مداحی و قرائت قرآن، برنامه های فرهنگی مانند اکران فیلم، بازی های فکری و از آن جایی که کسب علم نوعی عبادت حساب میشود آن هم در این مکان مقدس برگزاری حلقه های درسی از دیگر برنامه های اجرایی این چند روز بوده است.
خاطره ای جالب و جذاب از بچه ها در این چند روز تعریف کنید.
اینجا لحظه به لحظه اش خاطره است ببیشترخاطره ها ثبت تصویر حال خوب اون ها است. حال خوبی که میشود از لبخند رضایت بر لبانشان نگاه آرامش بخششان خواند. اگر بخواهم دقیق تر اشاره کنم مثلا دیشب به هر گوشه از شبستان که نگاه میکردم حال و هوا خاصی مشاهده میکردم بعضی از بچه ها در تنهایی روضه گوش میدادند و اشک می ریختند آن طرف تر گروهی از بچه ها درس منطق میخواندند و حول محور درس بحث میکردند عده ای در خلوت خود مشغول راز و نیاز با خدا خودشون بودند ثبت همه این لحظه ها خاطره های شیرینی است که تنها با حضور در بین بچه ها میتوان آن را لمس کرد.
در این مراسم حضور دانش آموزانی را داشتید که قابل پیش بینی نبوده باشد؟
بله. وقتی معاون مدرسه از ثبت نام یکی از دانش آموز ها خبر داد تقریبا همه کادر دچار تعجب شدند جالب ماجرا این است از هنگامی که که حضور پیدا کردهایم در مسجد این دانشآموز جزو بچههای فعال برای کمک کردن و پذیرایی به بقیه بوده است.
باید این نکته را در نظر بگیریم که بچههای این نسل بسیار آموزش پذیر و تغییر پذیر هستند اگر ما در آموزش و به کار گیری درست آن ها در موضوعات و مباحث مختلف کوتاهی کنیم گروهی دیگر آن ها را به بازی گرفته و به مسیرهای مخرب هدایت می کنند.
نباید به دانش آموزانی که متفاوت هستند حال چه در زمینه تحصیلی چه اعتقادی فکری نگاه بدی داشته باشیم اگر ما کمی با محبت و با نگاه حاج قاسم که می فرمایند «همه، پسران و دختران ما هستند» بنگریم اوضاع خیلی بهتر خواهد شد. بزرگترین ضربه ای که به بعضی از بچه ها در مدارس وارد میشود برچسب بد خوردن است باید تلاش کنیم برچسب های خوبی به این دانش آموزان بزنیم و از نقاط قوت آنها سخن بگوییم تا محبت را حس کرده و مسیر درست را پیدا کنند.
در همین مدرسه دانش آموزی داشتیم که از لحاظ اخلاقی، رفتاری و حتی درسی بسیار ضعیف بوده است اما در مراسمی که خانواده شهید “سید احسان حاجی حتملو” خاطره ای از این شهید بزرگوار تعریف میکردند همانند ابر بهار اشک میریخت بهنظر من این نشان میدهد که با ایجاد فضای محبتی و برداشتن برچسبهای منفی از روی این بچهها میتوان قدم بزرگی برای پیشرفت آنها برداشت همه آن ذاتا و وجودا دوستدار فضاهای معنوی و اعتقادی هستند فقط این به رویکرد خود ما در برخورد با آن ها بستگی دارد.
به نظر شما بعد اتمام اعتکاف چه تغییری در بچه ها به وجود خواهد آمد؟
اعتکاف فرصتی برای خودشناسی بچه ها و دور شدن شان برای چند روز از فضای بیرونی بوده است. در حال حاضر اصلا نباید به دنبال تغییر گشت همین که تنها سوالی در ذهن آنها ایجاد بشود که سبب فکر کردن و بررسی مسیر خودشان شود و قبل از گذاشتن هر گام این جمله که «من اعتکاف بودهام» در ذهنشان تداعی شود کافی است. اعتکاف منشاء خیلی از برکات است ولی قرار نیست در یک مراسم با یک برنامه انتظار تغییرهای زیادی داشته باشیم باید بچه ها در این مسیر در مراسمات و برنامههای مختلفی شرکت کرده و تجربیات گوناگونی کسب کنند تا پله پله و کم کم باعث تغییر و تحولی عظیم شود.