یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل: آغاز هر درگیری جدیدی خارج از اراضی اشغالی، یک فرصت تنفس برای نتانیاهوست

روز گذشته و در ادامه اقدامات تنش‌زای اسرائیل برای گسترش جنگ در منطقه، این رژیم با حمله هوایی به دمشق، پنج تن از مستشاران سپاه پاسداران در سوریه را به شهادت رساند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، پس از ترور تعدادی از فرماندهان مقاومت و مستشاران ایرانی در سوریه و لبنان در هفته‌های گذشته، این چندمین بار است که اسرائیل صرفاً با هدف تحریک ایران به حضور در جنگ مستقیم، دست به چنین ترورهایی می‌زند.

به علاوه مدتی است که اسرائیل از شدت جنگ در غزه کاسته و بخشی از تمرکز خود را به نبرد با جنوب لبنان معطوف کرده است. در تازه‌ترین خبرها از درگیری‌های بین شمال اراضی اشغالی و جنوب لبنان، آمده است که شب گذشته ارتش اسرائیل با شلیک راکت و همچنین استفاده از سلاح‌های ممنوعه فسفری به شهرک‌هایی در جنوب لبنان حمله کرده است.

حسین اصغری ثانی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ناکامی اسرائیل در دستیابی به اهداف اعلامی خود، اظهار کرد: علاوه بر این اکنون رژیم صهیونیستی در بین افکار عمومی رسوا شده است و در حالیکه تا پیش از هفتم اکتبر حتی در بین دولت‌ها و ملت‌های اسلامی شاهد کاهش حساسیت‌ها نسبت به مسئله فلسطین بودیم، اکنون در تمام جهان و حتی اروپا و آمریکا خیل انبوهی از مردم با شعار آزادی مردم غزه به خیابان‌ها می‌آیند و همچنین روند سازش کشورهای حاشیه خلیج فارس با اسرائیل نیز مختل شده است.

وی افزود: علاوه بر این‌ها، هرچه جلوتر آمدیم ادعاهای اسرائیل در مورد خشونت‌ نیروهای حماس در روز آغاز طوفان‌الاقصی زیر سوال رفت. اکنون افکار عمومی از یک طرف و دولت آمریکا از طرف دیگر در حال وارد آوردن فشار بر رژیم صهیونیستی است تا تشکیل کشور مستقل فلسطینی را بپذیرد. در داخل اسرائیل نیز هم احزاب منتقد نتانیاهو به شدت خواهان برکناری او و دولتش هستند و هم خانواده اسرای اسرائیلی و سایر مردم ساکن در اراضی اشغالی هر روز تجمع برگزار می‌کنند و خواستار توقف جنگ اند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: اکنون خود نتانیاهو نیز عمر سیاسی خود را پایان‌یافته می‌داند و آگاه است که حتما به عنوان یک جنایتکار جنگی در سطح افکار عمومی و دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه خواهد شد. لذا اکنون تنها راه فرار رژیم صهیونیستی از زیر بار فشارهای داخلی و خارجی و ممانعت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی، گسترش جنگ است.

اصغری با بیان اینکه اسرائیل تمام اقدامات تروریستی اخیر خود را پذیرفته است، گفت: بلافاصله پس از هر حمله تروریستی، اکانت‌های توییتری منتسب به اسرائیل مسئولیت این ترورها را اعلام می‌کنند. ضمن اینکه مبدا این حملات هوایی نیز کاملا مشخص است. فضاهای رسانه‌ای اسرائیل علنا مسئولیت تمام ترورها را می‌پذیرد، تا ایران را تحریک کنند وارد جنگ شود. بر همین اساس ممکن است حتی روند اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی شدت گیرد تا به هر نحوی که شده ایران را به جنگ مستقیم بکشاند.

وی با بیان اینکه آغاز هر درگیری جدیدی خارج از اراضی اشغالی، یک فرصت تنفس برای نتانیاهوست، عنوان کرد: در چند روز اخیر با وقوع عملیات‌های موشکی سپاه، به مدت حدود چند روز تیتر اول تمام رسانه‌های دنیا به این عملیات‌ها و تنش‌های موقت ایجادشده در مرزهای ایران اختصاص یافته بود و همین باعث شد افکار عمومی و رسانه‌ها برای چند روز هم که شده، از غزه دور شوند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل  اضافه کرد: حالا شما ببینید اگر آتش جنگ غزه گسترده‌تر شود و ایران و آمریکا مستقیما رو در روی یکدیگر قرار گیرند، چه فرصت بسیار خوبی برای اسرائیل ایجاد می‌شود تا از زیر فشارها رها گردد. به خصوص که در صورت ایجاد جنگ بین ایران و آمریکا، این درگیری تنها به همین دو کشور محدود نمی‌ماند و قطعا پای لبنان، سوریه، یمن و شاید حتی اروپا و قدرت‌های شرقی نیز به این جنگ باز می‌شود. در این صورت جنگ غزه و مسئله تشکیل کشور فلسطین کاملا فراموش خواهد شد، همان طور که اکنون بیش از ۱۰۰ روز است که به خاطر جنگ غزه، اخبار جنگ اوکراین به حاشیه رفته است.

اصغری با بیان اینکه اکنون آمریکا هم به هیچ عنوان خواهان گسترش جنگ نیست، افزود: اختلافات بین نتانیاهو و بایدن کاملا مشهود است و حتی تعدادی از سناتورهای آمریکایی حمله روز گذشته اسرائیل به دمشق را محکوم کردند و پیشنهاد دادند که آمریکا خود را از دام اسرائیل نجات دهد. بنابراین من معتقدم حملات و ترورهای انجام‌شده توسط اسرائیل، کاملا بدون هماهنگی با آمریکا صورت می‌گیرد و ایالات متحده به شدت با این اقدامات رژیم صهیونیستی مخالف است.

وی ادامه داد: البته با این وجود همچنان به علت نفوذ بالای لابی صهیونیستی در آمریکا، حمایت‌های سیاسی و نظامی ایالات متحده از اسرائیل ادامه می‌یابد، اما ممکن است با توجه به فراهم شدن مقدمات سقوط دولت نتانیاهو، آمریکایی‌ها این فرایند سقوط را تسریع کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.