مرمت پناهگاه‌ اسپهبدان طبرستان در شهمیرزاد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان مهدی‌شهر از پایان مرمت «شیر قلعه» در شهمیرزاد خبر داد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،مهدی متقی امروز (سه‌شنبه، ۱۴ آذر ماه) اظهار کرد: در این مرحله از مرمت، حفاظت و استحکام‌بخشی دیوار ضلع جنوبی «شیر قلعه» با سنگ و ملات ساروج، اجرای بندکشی با رعایت اصول فنی با پودرهای ویژه، مرمت تکمیلی قسمت‌های ریخته دیواره‌ها، برج‌ها و عایق‌بندی دیوارها انجام‌ شده است.

او ادامه داد: مرمت «شیر قلعه» با هدف جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب برف و باران و حفاظت از این قلعه تاریخی شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد انجام شده و مرمت دیگر بخش‌های این قلعه همچنان در دستور کار است.

وی گفت: «شیر قلعه» از آثار تاریخی مربوط به‌ دوره پیش و پس از اسلام است و در یک کیلومتری شمال غرب شهمیرزاد روی کوه قرار دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان مهدی‌شهر افزود: این قلعه از پناهگاه‌های مستحکم اسپهبدان طبرستان است و به شماره ۴۴۲۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی همچنین به ایجاد برخی زیرساخت‌ها در روستاهای هدف گردشگری لرد و چاشم اشاره کرد و گفت: با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه، ۴ چشمه سرویس بهداشتی بین روستای هدف گردشگری چاشم و لرد خطیر کوه در کنار جاده اصلی ساخته شد. با بستن تفاهم‌نامه بین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مهدی‌شهر و شورای اسلامی و دهیاری روستای لرد خطیر کوه، تأمین زمین، انشعاب آب، برق و نگهداری از سرویس‌های بهداشتی با شورا و دهیاری روستای لرد خطیرکوه است.

او با اشاره به اینکه وضعیت سرویس‌های بهداشتی در مسیرهای بین‌ راهی و دیگر اماکن باید در شأن گردشگران باشد، گفت: نظافت کامل سرویس‌های بهداشتی، نصب کد شناسایی و شماره سامانه رسیدگی به شکایت‌ها، تعمیر شیرهای فرسوده و … از جمله اقداماتی است که در راستای بهسازی و سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی بین‌ راهی برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران در شهرستان مهدی‌شهر انجام‌ شده است.

روستای لرد خطیرکوه در بخش شهمیرزاد، شهرستان مهدی‌شهر، در ۴۰ کیلومتری شمال شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد واقع‌ شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.