پیش‌بینی کشت ۸۰ تن چغندرقند در قزوین در سال ۱۴۰۲

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در کشت چغندرقند با هدف صرفه اقتصادی برای کشاورزان در سال ۱۴۰۲ باید میزان عملکرد آن به ۸۰ تن در هکتار برسد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،علی راه‌انجام اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در کشت چغندرقند با هدف صرفه اقتصادی برای کشاورزان در سال ۱۴۰۲ باید میزان عملکرد آن به ۸۰ تن در هکتار برسد.

وی افزود: در سال‌های گذشته ما روزهایی داشتیم که تولید محصول چغندرقند ۱۲۸ تن در هکتار بود و این مهم با انجام روش‌های نوین آبیاری و بهره‌وری آب محقق شدنی است.

این مسئول تصریح کرد: به صرفه بودن تولید چغندرقند تنها در شرایطی تحقق یافتنی است که عملکرد آن، افزایش یابد که این به عنوان یک دستورالعمل ویژه در سال آینده دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۶۰ هکتار چغندرقند در استان قزوین کشت شد و در نهایت ۲۶ تن از این محصول به کارخانه قند تحویل شد، درحالی که ظرفیت کارخانه قند ۳۵۰ هزار تن است و می‌توان به راحتی این رقم را در استان تأمین کرد.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: بخش خصوصی باید پای کار باشد تا کشت چغندرقند برای کشاورزان اقتصادی و به‌صرفه شود.

 ۴۸۰۰ یونیت بذر چغندرقند در قزوین کشت می‌شود

عاطفه داداشیان، مسئول گیاهان صنعتی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز از تدارک چهار هزار و ۸۰۰ یونیت بذر چغندرقند برای کشت این محصول در سال ۱۴۰۲ در استان قزوین خبر داد و اظهار کرد: این میزان بذر از سوی کارخانه قند وارد شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی به وجود ۲۶ کارخانه قند در کشور اشاره کرد و گفت: مزیت کارخانه قند استان قزوین نسبت به سایر کارخانجات قند پذیرش روزانه ۳۰۰۰ تن چغندر از کشاورزان و همچنین سابقه دیرینه این شرکت است که می‌تواند در سال آینده مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این مسئول تصریح کرد: کشت چغندرقند به صورت کشاورزی قراردادی در استان قزوین از سابقه قابل توجهی برخوردار است و این مهم باعث شده تا این استان از ظرفیت خوبی در کشت این محصول برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه در استان قزوین به واسطه رویه‌های غلط سال‌های گذشته با کاهش سطح کشت چغندرقند همراه بودیم، افزود: امید داریم در سال ۱۴۰۲ کشت قراردادی ۲ هزار هکتارچغندرقند محقق شود.

مسئول گیاهان صنعتی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پایان به اختصاص یارانه کود برای محصول چغندرقند اشاره کرد و گفت: امتیازات بسیار خوبی برای کشت این محصول درنظر گرفته شده تا برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.