رشد اهدای خون در قزوین نسبت به سال گذشته

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه تعداد ۴۵ هزار و ۳۰۵ مراجعه‌کننده به پایگاه‌های انتقال خون استان جهت اهدای خون مراجعه کرده‌اند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۴۲ هزار و ۷۸ نفر بوده و با افزایش ۷/۶۷ درصدی مواجه شده است.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،دکتر عباس طالبیان اظهار کرد: در فصول سرد معمولاً با کاهش مراجعات مردمی به پایگاه‌های انتقال خون مواجه هستیم، به همین منظور از ابتدای فصل زمستان پویش «چتر سرخ زندگی» در استان قزوین با هدف افزایش مشارکت مردم در اهدای خون آغاز شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه تعداد ۴۵ هزار و ۳۰۵ مراجعه‌کننده به پایگاه‌های انتقال خون استان جهت اهدای خون مراجعه کرده‌اند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۴۲ هزار و ۷۸ نفر بوده و با افزایش ۷/۶۷ درصدی مواجه شده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین عنوان کرد: از میان این تعداد مراجعه‌کننده، از ۳۳ هزار و ۱۴۱ نفر خونگیری شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۰/۶ درصدی داشته است.

وی بیان کرد: از میان مراجعه‌کنندگان ۱۸ هزار و ۸۷۰ نفر از آنان اهداکننده مستمر و ۲ هزار و ۳۵۶ نفر از آنان خانم بوده‌اند.

طالبیان خاطرنشان کرد: از خون کاملی که از اهداکنندگان عزیز دریافت می‌شود، فرآورده‌هایی شامل گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما گرفته می‌شود، از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه تعداد ۹۰۵ واحد پلاکت فرزیس از مراجعه‌کنندگان گرفته شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۵۵۷ واحد بوده و با رشد ۶۲/۵ درصدی مواجه شده است.

وی تأکید کرد: مصرف پلاکت در کشور بیش از سایر فرآورده‌های خونی است، مراکز درمانی و بیماران سرطانی بیشترین مصرف‌کنندگان پلاکت هستند، بیمارستان ولایت قزوین از پرمصرف‌ترین مراکز این فرآورده‌ها است.

این مسئول در پایان اظهار کرد: پلاکت تنها سه روز قابلیت ذخیره‌سازی دارد، زیرا این فرآورده در دمای اتاق نگهداری می‌شود و اگر مدت نگهداری آن بیش از سه روز باشد، امکان رشد میکروب در آن وجود دارد، بنابراین همه‌روزه به‌طور مستمر باید اهدای خون و اهدای پلاکت را از سوی هموطنان عزیز داشته باشیم تا در روند درمان بیماران نیازمند اختلالی به‌وجود نیاید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.