بیان احکام

موضوع: امر به معروف و نهی از منکر

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،توحيد و نبوت و امامت، آمر به معروف و ناهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر از ویژگی های خداوند متعال است و در قرآن به آن اشاره شده است. خداوند متعال در قرآن می فرماید: به درستی که خدا امر می کند به نیکی ها و عدالت و حقوق اهل بیت و نهی می کند از فحشاء و منکرات و ظلم و ستم.
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.
نحل/٩٠.
خداوند امر به عدل و احسان و بخشش به نزديكان مى‏دهد و از فحشاء و منكر و ظلم و ستم نهى مى‏كند خداوند به شما اندرز مى‏دهد شايد متذكّر شويد.
 سنت نبوی
امر به معروف و نهی از منکر سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که در قرآن به آن اشاره شده است:
الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِث.
اعراف/١۵٧.
هم آنهايى كه از پيامبر درس نخوانده كسى كه صفاتش را در تورات و انجيلى كه نزدشان است مى‏يابند پيروى كنيد كه مردم را به خوبى‏ها فرمان مى‏دهد و از بدي ها نهى مى‏كند. چيزهاى پاكيزه براى آنها حلال و ناپاک ها را حرام مى‏نمايد.

و نیز از ویژگی های اهل ایمان است که خداوند متعال در قرآن می فرماید: اگر به اهل ایمان حکومتی عطا کنیم آنان امر به معروف و نهی از منکر می کنند.
الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ.
حج/۴١.
ياوران خدا كسانى هستند كه هرگاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم نماز را برپا مى‏دارند و زكات را ادا مى‏كنند و امر به معروف و نهى از منكر مى‏نمايند و پايان همه كارها از آن خداست.

تسلط اشرار و منافقین
اما اگر اهل ایمان به وظیفه خود عمل نکنند و امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند اهل نفاق کار خود را در جهت عکس انجام می دهند و منافقان جامعه امر به منکر نموده و نهی از معروف می نمایند تا آنجا که جای معروف و منکر عوض می شود.
الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ.
توبه/۶٧.
مردان منافق و زنان منافق همه از يک گروهند آنها امر به منكر و نهى از معروف مى‏كنند.
 مصادیق معروف و منکر
امر به معروف و نهی از منکر در موارد جزئی خلاصه نمی شود بلکه در همه زمینه ها و از جمله مصادیق کلان جامعه جاری و ساری است.
معروف که باید به آن امر و توصیه شود مصادیق متعدد و فراوانی در همه زمینه های فردی خانوادگی و اجتماعی دارد و منکر که باید از آن نهی شود نیز مصادیق متعددی دارد که باید آنها را شناخت و به درستی به وظیفه عمل نمود.

بر محمد و آل محمد صلوات.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.