ایجاد ۱۵۰ هکتار باغ مدرن زیتون در قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: ۱۵۰ هکتار باغ مدرن زیتون در سطح استان طی سال گذشته و امسال در راستای جوان سازی باغات ایجاد شد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،محمد پیله فروش مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار داشت:۱۵۰ هکتار باغ مدرن زیتون در سطح استان طی سال گذشته و امسال در راستای جوان سازی باغات ایجاد شد که این باغ‌ها متراکم و از ارقام جدید بوده و قابلیت برداشت مکانیزه محصول را دارند و به آبیاری نوین مجهز هستند.

وی ادامه داد: در باغات متراکم و مدرن زیتون در هر هکتار ۸۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ اصله نهال کشت می‌شود که نسبت به باغ‌های معمولی افزایش چشمگیری دارد.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، برنامه داریم تا ۵۰۰ هکتار به سطح باغات مدرن زیتون در استان قزوین طی ۲ سال بیافزاییم.

این مسوول حوزه باغبانی با بیان اینکه در برنامه جوان سازی باغات زیتون از طریق اصلاح باغات و کم شدن ارتفاع درختان عملیات برداشت محصول تسهیل شده و هزینه‌های برداشت نیز تا حد چشم گیری کاهش می‌یابد، افزود: این مساله به کاهش قیمت تمام شده برای تولید این محصول منجر شده و به سود باغداران است.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل اینکه باغداران زیتون در کشور ما قادر به رقابت با کشور‌های اروپایی تولید کننده این محصول نیستند، هزینه‌های بالای تولید و قیمت تمام شده است که با جوان سازی باغ‌ها این مشکل مرتفع می‌شود.

این مسوول تاکید کرد: اخیرا نیز برای نخستین مرتبه کمباین تمام مکانیزه برداشت زیتون از سوی بخش خصوصی از یکی از کشور‌های اروپایی خریداری شده و در آینده نزدیک وارد کشور می‌شود و در باغات زیتون قزوین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین از برنامه اصلاح و جوان سازی باغات زیتون خبر داد و گفت: در این طرح که به زودی عملیاتی می‌شود قرار است با همکاری بنیاد برکت باغ‌های کهن سال زیتون قزوین جوان سازی شود و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات نیز برای باغداران برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

پیله فروش یادآور شد: تاکنون علاوه بر توسعه باغات مدرن، عملیات جوان سازی باغات زیتون در سطح ۴۰۰ هکتار انجام شده است.

وی با بیان اینکه زیتون اخیرا به عنوان یکی از محصولات اساسی کشاورزی در کشور معرفی شده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از روغن خوراکی کشور از خارج وارد می‌شود، توسعه کشت زیتون و افزایش تولید روغن آن در اولویت‌های کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و بر همین اساس توسعه باغات این محصول و افزایش بهره وری آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

استان قزوین دارای ۹ هزار و ۷۵۰ هکتار باغ زیتون است.

قزوین دومین قطب تولید زیتون در کشور به شمار می‌رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.