ضرورت کنترل آفات اول فصل کلزا

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر ضرورت پیشگیری و کنترل آفات اول فصل کلزا تاکید کرد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پیشگیری و کنترل آفات اول فصل کلزا ضروری است، گفت: راب یا لیسک‌ها از آفات مهم و قابل توجه در هنگام سبز شدن کلزاست که با تغذیه از برگ‌های لپه‌ای و برگ‌های اولیه عمدتاً از حاشیه مزارع شروع به خسارت می‌کنند.

او افزود:در صورت مشاهده اولین علائم خسارت می‌توان از طعمه مسموم متالدهید به میزان ۵ تا ۶ کیلوگرم در هکتار یا طعمه مسموم فریکول به مقدار ۵ گرم در مترمربع ترجیحاَ در حاشیه مزارع استفاده کرد.

زاغی گفت: برگخوار‌ها در برخی از سال‌ها که هوا نسبتاً گرم و خشک باشد، جمعیت لارو‌های برگخوار در اوایل پاییز در مزارع کلزا و برخی از سبزیجات برگی افزایش می‌یابد که در صورت عدم مدیریت خسارت قابل توجه وارد می‌کنند.

او افزود: حذف علف‌های هرز حاشیه مزارع در صورت مشاهده اولین علائم خسارت لارو‌های سنین پایین آفت مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم توصیه شده از جمله آوانت به میزان ۳۰۰ سی سی، ماترین (روی اگرو) به میزان ۰.۵ لیتر، فوزالن (زولون) ۳۵%EC یا دورسبان به میزان ۲ لیتر در هکتار تاکید می‌شود.

زاغی با بیان اینکه کک از دیگر آفات اول فصل کلزا است، گفت: حشرات کامل کک‌ها سوسک‌های جهنده به رنگ سیاه براق، قهوه‌ای یا آبی تیره هستند که از پارانشیم برگ‌های اولیه کلزا تغذیه کرده و برگ‌ها را به صورت توری (سوراخ سوراخ) در می‌آورند.

او افزود: برای پیشگیری از خسارت آفت کک کلزا، ضدعفونی بذور کلزا قبل از کاشت با حشره کش گاچو به میزان ۱۴ گرم یا حشره کش کروزر به میزان ۱۰ سی سی برای هر کیلو بذر توصیه و تاکید می‌شود.

زاغی گفت: اما در صورت عدم ضدعفونی بذور پس از سبز شدن کلزا در صورت بالا بودن جمعیت و مشاهده خسارت، مبارزه شیمیایی با کک‌ها در حاشیه مزارع با حشره کش کنفیدور به میزان ۴۰۰ سی سی یا حشره کش مالاتیون به میزان یک لیتر در هکتار توصیه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.