مهران و داستان انسدادهای موقت مرز زرباطیه

مرز مهران بسته شد، خبری که امروز بارها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با آن مواجه شدیم، اما داستان چیست؟

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، پیشتر بارها از سوی مسوولان دو طرف ایرانی و عراقی اعلام شده بود که مرز زرباطیه عراق که در آن سوی مرز مهران قرار دارد، از زیرساخت ها و تجهیزات چندانی برخوردار نیست و سرعت تردد زائران در این مرز با پایانه مهران قابل قیاس نیست.

هرچند مهران مرز اصلی تردد زائران محسوب می شود، اما طبق رایزنی های از قبل انجام شده مسوولان ایرانی و عراقی مقرر شد امسال در کنار مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان، مرزهای خسروی در کرمانشاه، باشماق در کردستان و تمرچین در آذربایجان غربی برای کاهش فشار بر مهران پذیرای زائران باشند.

اما باتوجه به کمبود زیرساخت ها و امکانات در مرزهای فوق و همچنین در مرزهای عراق مشرف به این مبادی، بیشتر این مرزها آنچنان که باید انتظارات زائران را برآورد نکردند و به خواست دولت عراق به علت پایین بودن میزان زیرساخت ها در مرزهای این کشور نسبت به پذیرش زائران، مرزهای فوق یکی پس از دیگری بسته یا نیمه فعال هستند.

هرچند مهران که طبق آمار سامانه سماح پذیرای بیش از ۷۰ درصد زائران بود، اکنون با بسته شدن سایر مرزها، زائران این گذرگاه ها برای ورود به عراق به سمت مهران سرازیر شده اند.

کمبود زیرساخت ها و نیروی انسانی، پایین بودن سرعت اینترنت، قدیمی و مستعمل بودن تجهیزات گیت ها در مرز زرباطیه عراق باعث شده است که زائران با کندی از این مرز عبور کنند و چشمه های انسانی در حد فاصل خروجی مرز مهران و ورودی مرز زرباطیه در نقطه صفر مرزی تشکیل شود و منتظر ورود به خاک عراق باشند.

برای اینکه تردد در نقطه صفر مرزی عراق با چالش مواجه نشود به خواست عراق و به طور موقت، هر چند ساعت یکبار به مدت یک ساعت ورودی های این مرز بسته می شود و تا وقتی که زائران پشت گیت های این مرز خارج نشوند، اجازه ورود زائران جدید را نمی دهد.

هرچند این انسداد مرز مهران در طول شبانه روز موقتی و به مدت یک ساعت و برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در پشت گیت های مرز زرباطیه است، اما زائران برای رسیدن به عتبات عالیات عطش و شتاب دارند.

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا در زمان انسداد موقت مرزی مسوولان از طریق سیستم های صوتی ضمن دعوت زائران به حفظ آرامش، به آنها علت بسته شدن مرز را توضیح می دهند از آنها درخواست می کنند تا زمان بازگشایی مرز زرباطیه در اقامنگاه ها یا زیر سایبان ها استراحت کنند.

لازم است زائران اربعین حسینی به تدریج وارد مرز مهران شده و در صورت تمایل به اسکان، به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، مساجد و حسینه‌های سراسر استان مراجعه کنند تا ترتیب اسکان زائران داده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.