دوراهیِ کرونایی مازندران برای نوروز ۱۴۰۱

شلوغی بازارهای استان و برداشتن محدودیت‌ها برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ برای گروهی از مردم مازندران نگرانی‌های ناشی از احتمال شیوع دوباره کرونا را ایجاد کرده و در عین حال ایمنی ایجاد شده با واکسیناسیون خیال خیلی‌ها را برای گذراندن تعطیلاتی دور از دغدغه کرونا راحت کرده است. تکلیف چیست؟

0

به گزارش پایگاه خبری سبر البرز، آمارهای کرونایی مازندران پس از رسیدن به قله موج ششم در روز ۲۷ بهمن و ثبت یک‌هزار و ۲۸ بستری کرونایی در سراسر استان، حالا حدود یک ماه است که روندی کاهشی گرفته و به کمتر از ۳۰۰ نفر رسیده است. تعداد مجموع بیماران مبتلا به کرونا که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مازندران بستری شده‌اند نیز پس از حدود یک ماه و نیم سه رقمی بودن، از روز ۲۲ اسفند دوباره دو رقمی شد.

وضعیت موجود کرونایی در مازندران نشان می‌دهد که شرایط آرام کرونایی برقرار است. هرچند میزان مرگ‌های کرونایی نسبت به مجموع بستری‌شدگان هنوز قابل توجه است، اما در مجموع مازندران پس از یک موج نه چندان بلند کرونایی ناشی از سویه اومیکرون دوباره به شرایط آرام و با ثبات کرونایی برگشت ؛ شرایطی که در آستانه نوروز هم می‌تواند امیدوارکننده باشد و هم نگران‌کننده.

نگران از احتمال تکرار همه‌گیری

در عین حال که آمارها خبر از ثبات وضعیت کرونایی مازندران می‌دهند و تا حدودی خیال مسئولان و مردم از این بابت راحت شده است، شلوغیِ بازار شب عید و ورود مسافران به استان برای گذراندن تعطیلات نوروزی این نگرانی را ایجاد می‌کند که مانند نوروز ۱۴۰۰، نخستین روزهای سال جدید با شکل‌گیری یک موج جدید کرونایی در استان همراه باشد.

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های منتهی به نوروز ۱۴۰۰ سبب شده بود که سرعت شیوع ویروس در مازندران بیشتر شود و از دوم فروردین امسال آمارهای کرونایی استان در مسیر افزایشی قرار بگیرند ؛ مسیری که منجر به شکل‌گیری موج چهارم کرونا در مازندران شد و مرگ ۵۲۹ نفر طی دو ماه فروردین و اردیبهشت را در بیمارستان‌های این استان به دنبال داشت. بر همین اساس نیز این نگرانی بین مسئولان و گروهی از مردم استان وجود دارد که در چنین شرایطی مازندران بار دیگر در شرایط بحرانی قرار بگیرد.

در واقع مازندران این بار در شرایطی قرار گرفته که هم نگرانی‌ها بابت احتمال بازگشت موج کرونایی منطقی است و هم می‌توان با خیال آسوده‌تری نسبت به دو نوروز گذشته به استقبال سال نو رفت. از یک سو به لطف واکسیناسیون گسترده و ایمن شدن بخش مهمی از جامعه در مقابل کرونا می‌توان نخستین نوروز سده جدید را با آرامش بیشتری جشن گرفت و از سوی دیگر رعایت نشدن پروتکل‌ها و بی‌توجهی گروهی از جامعه در کنار ناشناخته بودن ویروس کرونا و احتمال شیوع سویه‌های جدید نگران‌کننده است.

تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌ها

در چنین شرایطی از نگاه کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان، بهترین رفتار ممکن در درجه نخست توجه به واکسیناسیون و پس از آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا این نوروز با حال و هوایی بهتر و دغدغه‌ای کمتر از دو نوروز گذشته سپری شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا دو راهی کرونایی مازندران برای نوروز ۱۴۰۱ را تایید می‌کند و می‌گوید: نوروز پیش رو می‌تواند با رعایت برخی پروتکل‌ها و ملاحظات متفاوت از نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باشد و حال و هوایی نزدیک‌تر به نوروزهای پیش از کرونا داشته باشد. اما در صورت بی‌توجهی به این ملاحظات و پروتکل‌ها نیز ممکن است که رنگ و بوی کرونایی آن غالب شود.

دکتر سیمین بابایی اظهار می‌کند: همان‌طور که پیش‌تر اعلام شد همه افرادی که قصد مسافرت نوروزی دارند باید واکسن زده باشند و حتما سه دُز واکسن به آن‌ها تزریق شده باشد. بنابراین آن‌ها که اصلا واکسن نزدند شرایط محدودتری برای سفر دارند. کسانی هم که دُز سوم واکسن خود را دریافت نکردند توصیه می‌کنیم در اسرع وقت برای تزریق دُز سوم اقدام کنند.


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران: نوروز پیش رو می‌تواند با رعایت برخی پروتکل‌ها و ملاحظات متفاوت از نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باشد.

اثرگذاری واکسن در مهار موج ششم

وی خاطرنشان می‌کند: در نیمه دوم امسال اثرگذاری واکسن بر مهار کرونا به طور کامل نمایان شد. خوشبختانه موج ششم را نیز با وجود سرعت همه‌گیری بالای سویه اومیکرون به کمک اثرگذاری واکسن‌ها با آسیب و تلفات کمتر نسبت به موج پنجم کرونا در مازندران پشت‌سر گذاشتیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌افزاید: در موج ششم دیده شد که واکسن‌زده‌ها یا بیمار نشدند یا اگر هم بیمار شدند با علائم خفیف دوره بیماری را گذراندند. مگر این‌که افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای دچار مشکل شده باشند. اما در مجموع واکسیناسیون توانست کرونا را مهار کند. به همین دلیل اصرار داریم که همه افراد پیش از آغاز سفر واکسن بزنند. ضمن این که به مردم استان می‌توانیم این اطمینان را بدهیم که با توجه به محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای جلوگیری از ورود مسافرانی که واکسن نزدند، نگرانی کمتری بابت حضورشان وجود دارد. هرچند توصیه ما حتی در شرایط کنونی هم پرهیز از سفر و ماندن در خانه‌هاست.

بابایی با بیان این‌که نگرانی بخشی از مردم بابت شرایط موجود و احتمال بازگشت شرایط کرونایی نیز منطقی و درست است، می‌گوید: طبیعتا اگر بی‌توجهی به پروتکل‌ها به همین شکل که اکنون مشاهده می‌کنیم باشد احتمال از سرگیری روند افزایشی آمارها وجود دارد. درست است که ویروس کرونا با واکسیناسیون مهار شد، اما باید در نظر داشته باشیم که هنوز ابعاد زیادی از این ویروس برای همه کشورها ناشناخته است. تا زمانی که بتوانیم به طور کامل این دشمن میکروسکوپی را بشناسیم و بدانیم چه ابعادی دارد باید مراعات کنیم.

عادی‌انگاری گسترده در مازندران

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌افزاید: آن‌چه که در حال حاضر در شهرهای مختلف مازندران و بویژه بازارها دیده می‌شود عادی‌انگاری گسترده نسبت به کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. آمار استفاده از ماسک بسیار پایین آمده و رفتارها نسبت به کرونا با وجود این که آگاهی مردم از کرونا و پیامدهای آن بالاست بسیار عادی شده است. این روند طبیعتا نگران کننده است. چون مشخص نیست ویروس به چه شکلی بخواهد بروز کند. بر همین اساس ما همچنان می‌گوییم که رعایت مسائل بهداشتی اولویت است و ماسک در شرایط کنونی باید جزئی از فرهنگ پوشش ما باشد.

وی با اشاره به نظرسنجی انجام شده توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار می‌کند: طبق این نظرسنجی که ۴۵.۶ درصد جامعه آماری‌اش را جمعیت شهری و ۵۴.۴ جمعیت روستایی استان تشکیل دادند، ۹۶.۶ درصد موافق بودند که رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی برای خودشان و خانواده‌ آن‌ها می‌تواند خطرساز باشد. ۹۲ درصد جامعه آماری نیز موافق هستند که سویه اومیکرون سرایت‌پذیری بالایی دارد و ۵۱.۸ درصد تایید می‌کنند که خطر ابتلا به اومیکرون برای آن‌ها جدی است. اما با وجود این میزان آگاهی از پیامدهای کرونا در مازندران، بخش قابل توجهی از جامعه طبق این نظرسنجی در محافل پرجمعیت حضور می‌یابند.

این مسئول حوزه بهداشت و درمان مازندران تصریح می‌کند: ۲۶ درصد از جامعه آماری می‌گویند برای جلوگیری از ابتلا هرگز در مراسم شلوغ و پرجمعیت شرکت نمی‌کنند و ۵۱ درصد هم عنوان کردند که گاهی اوقات در این محافل حضور می‌یابند. بقیه جامعه آماری هم اعلام کردند که بدون نگرانی و ملاحظه در این مهمانی‌ها و محافل حضور می‌یابند. این آمارها نگرانی ما را با وجود میزان ایمنی قابل توجهی که واکسیناسیون ایجاد کرده بیشتر می‌کنند.

بابایی خاطرنشان می‌کند: در هر حال نوروز ۱۴۰۱ با توجه به شرایط موجود و ایمنی ایجاد شده در جامعه شرایط بهتری نسبت به دو نوروز قبل دارد. اما همه باید در نظر داشته باشیم که این روزها تردد در بازارها بسیار زیاد است و از هفته بعد نیز مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به صورت ویژه و پرتراکم برگزار می‌شوند. در چنین شرایطی اگر ملاحظات و پروتکل‌های بهداشتی را مد نظر قرار ندهیم، ممکن است پس از تعطیلات با چالش‌های ناشی از کرونا مواجه شویم.

مازندران در سال ۱۴۰۰ سه موج کرونایی را پشت‌سر گذاشت که مهیب‌ترین آن موج پنجم کرونا در مرداد ماه بود. موجی که بیشترین آمارهای کرونایی مازندران طی دو سال اخیر را ثبت کرد و جان بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ مازندرانی را طی دو ماه گرفت.

موج چهارم کرونا نیز از دومین روز فروردین آغاز شد و موج ششم کرونا در بهمن ماه مازندران را درگیر کرد. به عبارتی دیگر مازندران سال ۱۴۰۰ را با موج چهارم کرونا آغاز کرد و پس از درگیری شدید با موج پنجم کرونا در میانه سال، با پشت‌سر گذاشتن موج ششم کرونا در بهمن ماه و روند کاهشی آمارها در اسفند، آخرین سال قرن را به پایان رساند و در صورت رعایت پروتکل‌ها و توجه به واکسیناسیون شاید در نخستین سال قرن جدید جدال کمتری با کرونا داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.