هدفگذاری رشد صادرات از گلستان ۳۴ درصد است

مدیرکل صمت گلستان گفت: براساس هدفگذاری ۲۱۰ میلیون دلاری صادرات استان در سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۴، باید رشد ۳۳ تا ۳۴ درصدی در سال اتفاق بیفتد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،دریشعلی حسن‌زاده در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گلستان گفت: توسعه صادرات گلستان برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۲۸۰ و ۳۸۰ میلیون دلار هدفگذاری شده است.

او گفت: گروه کالایی توسعه صادرات از گلستان شامل کشاورزی و دام، صنایع غذایی، محصولات معدنی، شیمیایی و پتروشیمی، محصولات صنعتی و فرش دستباف و صنایع دستی است.

به گفته وی برای سال قبل که نخستین سال هدفگذاری توسعه صادرات استان گلستان ۲۱۰ میلیون دلار بود، ۲۳۶ میلیون دلار کالا به ۳۶ کشور دنیا صادرات انجام شد که ۶۴ درصد از این رقم صادرات استان به ترکمنستان و قزاقستان انجام شد.

همچنین در این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم از صادرات ۳ میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان در سال قبل خبر داد و گفت: صادرات این کالا‌ها از گمرکات کل کشور و به ویژه از تهران انجام شد.

محمدجواد ساوری خواستار توجه بیشتر برای رفع موانع صادرات صنایع دستی تولید کنندگان این استان شد.

هدفگذاری صادرات حوزه فرش دستباف و صنایع دستی استان گلستان برای سال ۱۴۰۲، یک میلیون دلار است.

در این نشست، توجه به رفع موانع زیرساختی توسعه گمرک اینچه‌برون، تقویت بیش از گذشته دعوت از هیات‌های تجاری خارجی به ویژه آسیای میانه، توسعه تجارت چمدانی از گمرکات استان، لحاظ همه مولفه‌ها برای هدفگذاری در توسعه صادرات و تدوین سند توسعه صادرات گلستان تاکید شد. بیش از ۸۰۰ فعال اقتصادی در گلستان دارای کارت بازرگانی هستند و بیشتر فعالیت تجاری آن‌ها با کشور‌های آسیای میانه است.

داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشور‌های آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی، دسترسی به بنادر استان‌های مازندران و گیلان برای ارتباط تجاری از طریق خزر با کشور‌های آسیای میانه، وجود فرودگاه بین المللی گرگان و بهره‌برداری از فرودگاه «قدس» کلاله، از جمله ظرفیت‌های رونق گمرک اینچه برون استان گلستان است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.