تدوین طرح حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اصفهان

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: طرح حفاظت از زیستگاه‌ها و تکثیر یوزپلنگ در استان اصفهان تدوین شد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،حسین اکبری با اشاره به مشاهده یک قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نائین در اسفند ماه سال گذشته افزود: به دستور استاندار اصفهان طرحی برای تقویت و حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد و سراسر جغرافیای تاریخی حضور یوزپلنگ در شرق و شمال استان تهیه شده است.

او گفت: این طرح با تاکید بر حفاظت از یوز آسیایی و تأمین نیاز‌های مختلف آن تدوین و حتی موضوع تکثیر یوز بعنوان یکی از راهکار‌ها در این طرح دیده شده و قرار است بررسی‌ها و بازدید‌های کارشناسی بیشتری در مناطق استان انجام شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به ارائه این طرح برای تامین اعتبار به استانداری افزود: با توجه به اینکه پلنگ و یوزپلنگ گونه‌های در رأس زنجیره‌های غذایی هستند، با اجرای طرح حفاظتی زیستگاه‌های یوز چتر حفاظتی کامل برای سایر گونه‌های زیستی در مناطق استان اجرا می‌شود.

اسفندماه سال ۱۴۰۱، سه تصویر پیاپی از یک قلاده یوزپلنگ نر با دوربین تله‌ای در پناهگاه حیات وحش عباس آباد پس از چهارده‌سال انتظار، ثبت شد.
این یوزپلنگ یکی از سه برادری است که سال ۱۳۸۸ در جنوب غرب این پناهگاه متولد شدند و یک سال پس از آن محیط‌بانان توانستند در پارک ملی سیاه کوه بین دو استان اصفهان و یزد تصاویر «اردلان»، «ارسلان» و «اردوان» را به همراه مادرشان ثبت کنند.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد نائین در شرق استان اصفهان بهشت گربه‌سانان و گوشتخواران بوده و به لحاظ تنوع جانوری کامل و زیستگاه بکر آن را آفریقای شرق اصفهان می‌نامند.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد نائین در یک دهه اخیر مامنی برای گونه پلنگ ایرانی بوده و گزارش‌ها حاکی از بهبود جمعیت این گربه‌سان در عباس آباد است و لازم است با ارتقای پناهگاه حیات وحش عباس آباد به پارک ملی حفاظت بیشتری از این منطقه و گونه‌های کم یاب و در خطر انقراض آن صورت گیرد.

عباس آباد در سال ۱۳۸۹ از منطقه حفاظت شده به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت. پناهگاه حیات وحش عباس آباد با ۳۰۵ هزار هکتار وسعت شامل منطقه کوهستانی- دشتی و تنوع زیستگاهی بسیار مناسب و بکر در قلب کویر است.

این منطقه یکی از باارزش‌ترین زیستگاه‌های گربه‌سانان است؛ از مهم‌ترین گونه‌های جانوری این منطقه یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه شنی، کاراکال، گربه پالاس، شاه روباه، جبیر، هوبره و زاغ بور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.