هر نوع تغییر و تحول در رابطه ایران و عربستان تاثیرات بزرگی در منطقه دارد

حسن لاسجردی گفت:روابط مناسب و یا غیر مناسب ایران و عربستان می‌تواند تاثیر خودش را بر سایر کشور‌ها به شکل بسیار جدی نشان دهد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،بیش‌تر از یک هفته است که از توافق ایران و عربستان گذشته است و این ۲ کشور بعد از ۷ سال و با میانجی گری چینی ها، پس از مذاکراتی فشرده برای برقراری رابطه با یکدیگر به توافق رسیدند.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و «مساعد بن محمد العیبان» مشاور امنیت ملی عربستان به عنوان بالاترین مقام امنیتی دو کشور بزرگ غرب آسیا این توافق را امضا کردند. «وانگ یی» وزیر امورخارجه و بالاترین مقام دیپلماتیک چین واسطه این توافقنامه بود.

توافقی مهم و راهبردی که با استقبال گسترده کشور‌های منطقه همراه شد. بسیاری از کشور‌های منطقه و کشور‌هایی که چندان نزدیکی از لحاظ جغرافیا به ایران و عربستان نیز ندارند به دلیل اعتبار این ۲ کشور در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا این توافق را توافقی مهم و راهبردی و عامل ثبات و امنیت در منطقه دانستند و از آن استقبال کردند.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران و در ارتباط با توافق ایران و عربستان اظهار کرد: با توجه به نقشی که ایران و عربستان در تحولات منطقه به عنوان دو بازیگر مهم دارند به هر صورت روابط مناسب و یا غیر مناسب این دو کشور می‌تواند تاثیر خودش را بر سایر کشور‌ها به شکل بسیار جدی نشان دهد.

وی افزود: به طور مشخص اگر بخواهیم تفصیلی‌تر در این باره اظهار نظر کنیم به جهت آن که هم ایران و هم عربستان مدعی اسلام امروزی هستند و مشی خاص خود را دارند کشور‌های دیگر بنا بر دلایل بسیار گوناگون تحت تاثیر جایگاه ۲ کشور هستند و این جایگاه نیز با تاثیراتی که خود را بر مناسبات منطقه می‌گذارد نشان می‌دهد.

لاسجردی ادامه داد: نکته دیگر آن است که به هر صورت درباره ایران و عربستان تجربه‌ی تاریخی نشان داده که پایه و ستون‌های مناسب برای تغییر و تحولات و تاثیر گذاری حتی در مناسبات منطقه و کشور‌ها هستند و این نیز نکته مهمی درباره این ۲ کشور است.

وی گفت: نکته‌ی دیگر که شاید بسیار قابل ملاحظه است تاثیرات اقتصادی ایران و عربستان بر مناسبات اقتصادی منطقه است. به هر صورت هر دو کشور دارای قابلیت‌های خدادادی استراتژیک و صنعتی هستند و می‌توان گفت به‌ عنوان دو کشور توانا در منطقه نقش آفرینی می‌کنند لذا به این دلایل هر نوع تغییر تحول در رابطه با عربستان می‌تواند پژواک و تاثیرات خود را به شکلی جدی در مناسبات ۲ کشور نشان دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.