پرشدگی مخزن سد زاینده رود به ۲۱ درصد رسید

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات گفت: ۲۱ درصد سد زاینده رود معادل ۲۶۱ میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد وجود دارد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،سید مجتبی موسوی نایینی مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات سد زاینده رود شرکت آب منطقه ای اصفهان از افزایش ذخیره سد زاینده رود به ۲۶۱ میلیون مترمکعب خبر داد و گفت: ورودی متوسط به سد در روز گذشته به دلیل شرایط خاص سیلابی به ۲۷۳ متر مکعب بر ثانیه رسید و خروجی آن نیز ۱۲ مترمکعب بر ثانیه بود.

او افزود: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۱) تا ۱۹ اسفند در مجموع ۳۱۶ میلیون مترمکعب بوده؛ در حالی که سد در مدت مشابه پارسال ۲۲۱ میلیون مترمکعب، طی ۱۰ سال اخیر، ۲۷۰ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۱ ساله) ۳۳۸ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد زاینده رود با بیان اینکه ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۳ درصد افزایش دارد، اضافه کرد: مقایسه ورودی آب به سد زاینده رود در سال آبی کنونی با بلند مدت حاکی از کاهش هفت درصدی ورودی آب به سد است.

موسوی نایینی ادامه داد: حجم آب خروجی از این سد مخزنی از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۲۸ میلیون مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه پارسال ۲۵۴ و در بلندمدت ۴۴۵ میلیون مترمکعب بوده است.

او گفت: خروجی سد زاینده رود امسال نسبت به پارسال ۱۰ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۴۹ درصد کاهش یافته است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد زاینده رود با با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود ۱۹ اسفند پارسال ۱۹۲ میلیون مترمکعب و در بلندمدت ۶۷۲ میلیون مترمکعب بوده، اعلام کرد: ذخیره کنونی سد زاینده رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش، اما نسبت به بلند مدت ۶۱ درصد کاهش یافته و اکنون ۲۱ درصد از ظرفیت سد پر است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.