کشف آب‌انبار تاریخی حین حفاری در تربت‌حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه از کشف آب‌انبار تاریخی در حین حفاری و خاکبرداری خبر داد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،علی محمدی، با بیان اینکه این آب‌انبار تاریخی در خیابان فردوسی کشف شده است، تصریح کرد: این اثر مربوط به اواخر دوران قاجاریه و از نوع آب‌انبارهای خانگی و خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: این نوع از آب‌انبارها درون خانه‌های اشخاص متمول ساخته می‌شده و گاه مخزن آن در زیر حیاط و گاه در قسمت زیرین ساختمان واقع می‌شد و از طریق پایاب یا پلکان به آن دسترسی داشتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه آب‌انبارها در مسیر قنات‌های قدیمی و در داخل بافت تاریخی شهر هستند، بیان کرد: اکثر خانه‌های خان‌نشین و عمارت‌های داخل بافت تاریخی شهر تربت‌حیدریه دارای آب‌انبار در ابعاد کوچک بودند.

وی عنوان کرد: آب‌انبارها از قنات‌ها، رودخانه‌های نزدیک شهر از جمله رودخانه شصت دره تأمین می‌شد که در دهه‌های اخیر با گسترش شهرنشینی نوین، بناهای تاریخی تخریب و به زیر خیابان‌ها رفته‌اند و اکنون با ساخت و سازها و خاکبرداری‌ها، بقایای آنها از دل خاک بیرون می‌زند.

محمدی گفت: در شهر تربت‌حیدریه بالغ‌بر ۱۰ آب‌انبار عمومی و خصوصی شناسایی شده که نشان از اهمیت تاریخی این نوع بناها در گذشته دارد.

وی افزود: بزرگترین این آب‌انبارها، آب‌انبار شیر چهارسوق با گنجایش بیش از ۱۷۰۰ مترمکعب بوده که جدیداً بازگشایی و در حال مرمت و ساماندهی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.