پذیرش هزار کودک بی سرپرست در بهزیستی خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال بیش از هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست از سوی دادگستری معرفی و در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی این استان پذیرش شده‌اند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۱۶ کودک مقیم در مراکز شبانه‌روزی به خانواده زیستی و جایگزین بازپیوند و تحویل داده شده‌اند.

او با بیان اینکه خانه‌های کودک و نوجوان، آینده فرزندان بهزیستی را می‌سازد، افزود: مراکز شبانه‌روزی شبه خانواده به منظور حفاظت از حقوق کودکان و مراقبت از سلامت جسمی و روانی آنان ایجاد شده است.

امسال مراکز شبانه‌روزی متعددی در خراسان رضوی در راستای ارائه خدمات مطلوب و رعایت استاندارد‌های لازم درمراقبت تخصصی از کودکان تاسیس گردیده است، زیرا براساس تجربیات موجود در امر سرپرستی کودکان، نوجوانان و جوانان می‌بایست ویژگی‌های خانواده در کوچک بودن، تعداد مربیان اندک و مشخص که با افراد انس و علاقه ایجاد کنند و رسیدگی به امور معنوی مددجویان به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت‌های متعددی در راستای توانمندسازی این فرزندان انجام می‌گیرد، ادامه داد: فراهم نمودن زمینه استقلال و ورود به زندگی مستقل ۲۳۰ نفر از فرزندان مراکز شبانه‌روزی با انجام حمایت‌های مادی و معنوی از آنان از ابتدای سال‌جاری، پرداخت شهریه دانشگاه جهت ادامه تحصیل مددجویان مراکز شبانه‌روزی، تسهیل فرآیند اشتغال فرزندان از طریق پرداخت کمک‌های موردی جهت حرفه‌آموزی آنان، پرداخت کمک هزینه ازدواج به فرزندان مراکز شبانه‌روزی بخشی از خدماتی است که فرزندانِ ما از آن برخوردار می‌شوند.

فیروزی بیان کرد: سازمان بهزیستی به منظور رفع مشکلات مسکن، ازدواج، جهیزیه، اشتغال و تحصیلات عالی فرزندان و… نیز خدمات تخصصی به مددجویان ارائه می‌کند. مراکز شبه‌خانواده دیوار‌هایی نیستند که فقط کودکان و نوجوانان را دور هم جمع کنند و در چارچوب آن صرفا به نیاز‌های مادی آنان پرداخته شود. تلاش می‌گردد که تا حد امکان وضعیت مراکز را به شرایط موجود در خانواده‌ها نزدیک سازیم.

او با بیان اینکه راه اندازی خانه‌های مستقل جهت پیگیری شرایط فرزندان هدایت شده به زندگی مستقل و حمایت از آنان پس از ترخیص از مراکز شبانه‌روزی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که توسط بهزیستی برای این فرزندان انجام می‌گیرد، تصریح کرد: ملاک استقلال و ترخیص فرزندان بهزیستی از مراکز نگهداری «توانمندی» نوجوانان تحت سرپرستی و «اطمینان از وضعیت مطلوب آنان پس از استقلال» است. ترخیص از مراکز، شرایط و قوانین بسیار خاص و ویژه‌ای دارد. اینگونه نیست که بعد از رسیدن فرزندان به سنی خاص به‌راحتی از مراکز ترخیص شوند. تا زمانی که کودکان توانمندی‌های لازم را کسب نکنند، سازمان بهزیستی اجازه مستقل شدن آن‌ها را نخواهد داد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: سواد اجتماعی، سواد تحصیلی و علمی، حرفه آموزی، سواد مالی و دیگر توانمندی‌ها و مهارت‌ها باید در نوجوانان ایجاد شود. اینگونه برنامه‌ها در بهزیستی دائما در حال بررسی و مرور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.