ایران خاستگاه چوگان در جهان/ اجماع گلستانی‌ها برای برگرداندن رأی یونسکو

رئیس هیأت چوگان گلستان با بیان اینکه اسناد بسیاری وجود دارد تا تعلق ورزش "چوگان" به خاک ایران را اثبات کند، گفت: قطعاً یونسکو در صورت دریافت مدارک و اسناد معتبر رأی خود را برمی‌گرداند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،حبیب خواجه صبح امروز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱ با بیان اینکه ورزش “چوگان” رشته شناخته شده در عرصه بین‌المللی است، اظهار کرد: چوگان از ورزش‌های باستانی ایران است و ریشه در خاک این سرزمین پهناور دارد ولی متأسفانه این ورزش در هشتمین اجلاس میراث ناملموس سازمان یونسکو به نام کشور جمهوری آذربایجان ثبت شد.

رئیس هیأت چوگان گلستان با اشاره به اینکه مستندات بسیاری در کشور ما وجود دارد که می‌تواند ریشه این ورزش را در خاک ایران اثبات کند، ادامه داد: کتاب معتبری در گنبدکاووس وجود دارد که مبین برگزاری ورزش چوگان در سال‌های بسیار گذشته در ایران و به خصوص شهرستان گنبدکاووس است و پیشکسوتان گلستانی صحت این موضوع را تأیید می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر این اسناد در اختیار هیأت چوگان استان گلستان قرار گیرد با هزینه شخصی اقدام به ثبت جهانی آن به نام کشورمان در سازمان یونسکو خواهم کرد، افزود: قطعاً یونسکو در صورت ارائه اسناد و مدارک معتبر دال بر اینکه ایران خاستگاه اول ورزش چوگان در جهان بوده است، رأی و نظر خود را برمی‌گرداند.

خواجه از پیشکسوتان، صاحب‌نظران، نویسندگان و دانشگاهیان استان گلستان و شهرستان‌های صاحب رشته سوارکاری از قبیل گنبدکاووس، کلاله و آق‌قلا جهت جمع آوری اسناد و مدارک برای اثبات این موضوع مهم دعوت کرد و گفت: نباید در این موضوع کوچک‌ترین تعلل را داشته باشیم و فرصت را غنیمت شمرده و با اجماع و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای احقاق حقوق خود ورود کنیم.

گفتنی‌است، هشتمین اجلاس سالانه‌ کمیته‌ میراث ناملموس سازمان یونسکو با حضور حدود ۶۰۰ نماینده از ۹۵ کشور جهان سال ۱۳۹۲ در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار و این کشور با استفاده از امتیاز میزبانی پرونده‌ بازی چوگان را با نام «چوگان بازی سنتی با اسب در قره‌باغ» در فهرست یونسکو ثبت کرد.

در فیلمی که در رابطه با معرفی این بازی توسط کشور آذربایجان تولید شده بود، آمده هر چند این بازی در دو شهر ارومیه و تبریز از شهرهای ایران برگزار می‌شود اما با عنوان “بازی با اسب در منطقه قره‌باغ” در فهرست میراث در خطر آذربایجان برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.