نقش حرم حضرت معصومه (س) در معرفت شناسی کودکان و نوجوانان چیست؟

مسئول واحد کودک و نوجوان حرم حضرت معصومه (س) ضمن تشریح برنامه‌های این واحد هدف از این برنامه‌ها را تربیت زائر بامعرفت و کنترل آسیب‌های اجتماعی بیان کرد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،حجت الاسلام مرتضی جعفری در خصوص خدماتی که مبلغان در حرم حضرت معصومه (س) به کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهد بیان کرد: این خدمات در دو بخش جداگانه کودک و نوجوان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش نوجوان دو نوع فعالیت‌های تربیتی و برنامه‌های تبلیغی و ترویجی دارد اظهار کرد: برنامه‌های تربیتی بدینگونه است که نوجوانان در قالب خادمیار در حوزه‌های رسانه، آوایی و انتظامات، تبلیغات و تشریفات در حرم مطهر فعال هستند.

حجت الاسلام جعفری ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه رسانه نوجوانان در رشته‌های گرافیک، فتوشاپ، افترافکت، تدوین، پریمیر و … فعالیت کرده و محتوای مذهبی تولید می‌کنند. در حوزه هنرهای آوایی نیز فعالیت‌هایی در قالب تولید و اجرای سرود، دکلمه خوانی، مداحی و … انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در خادمیاران انتظامات نیز برنامه‌های تدارکات، انتظامات و تشریفاتی حرم را در برنامه‌های فرهنگی بر عهده دارند، گفت: از جمله برنامه‌های تبلیغی و ترویجی برنامه “یک روز خوب، یک حس خوب” ویژه نوجوانان پسر اشاره کرد که هر روز در حرم برگزار می‌شود.

حجت الاسلام جعفری در خصوص برنامه ذکرشده توضیح داد: طبق این برنامه گروهی از نوجوانان پسر از طرف مدرسه به حرم می‌آیند که پس از خواندن اذن دخول، ورود به حرم و یک سخنرانی کوتاه وارد حرم گردی آن‌ها آغاز می‌شود؛ آن‌ها ابتدا در شبستان حضرت زهرا غباروبی انجام داده و سپس طی برنامه عبرت و تاریخ از موزه حرم مطهر بازدید می‌کنند.

وی در رابطه با دیگر برنامه‌های نوجوانان در حرم مطهر عنوان کرد: هر روز ساعت ۱۶ تا ۲۰ در صحن جواد الائمه برنامه‌هایی برای نوجوانان تدارک دیده شده است؛ همچنین رواق علامه مجلسی نیز برنامه “یک فنجان نوجوانی” برگزار می‌شود که در آن علاوه بر برنامه‌های متنوعی که وجود دارد نوجوانان گفت و گوی صمیمی با کارشناسان مذهبی دارند.

حجت الاسلام جعفری با تأکید بر اینکه در مناسبت‌های مختلف نیز پویش‌ها، مسابقات و برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود در خصوص برنامه‌های رواق کودکان توضیح داد: در رواق کودک علاوه بر برنامه‌ای که هرروز ساعت ۱۶ تا ۲۰ در خدمت زائران هستیم برنامه‌های شاد و متنوعی مانند “یک روز به یاد ماندنی” و “بچه‌های بهشت” نیز برای کودکان ابتدایی برگزار می‌شود.

مسئول واحد کودک و نوجوان حرم حضرت معصومه (س) در رابطه با هدف انجام این فعالیت‌ها تصریح کرد: محور اصلی تمام فعالیت‌های کودکان و نوجوان آموزش یک زیارت با معرفت است تا در کنار آن دیگر معارف اهل بیت متناسب با فهم کودک و نوجوان نیز آموزش داده شود.

حجت الاسلام جعفری ادامه داد: از دیگر اهداف مهم این فعالیت‌ها به صورت جزئی می‌توان به پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی، اعتقادی و اجتماعی نوجوانان، راهنمایی و پاسخگویی نسبت به سؤالات حوزه خانواده و جوانان، امر به معروف و نهی از منکر با شیوه‌های نو و جذاب، کنترل آسیب‌های اجتماعی و… اشاره کرد.

مسئول واحد کودک و نوجوان حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه از اهداف مهم این برنامه‌ها کنترل آسیب‌های اجتماعی نیز هست اظهار کرد: همچنین این امور در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل مربوط به کودک و نوجوان است.

حجت الاسلام جعفری تأکید کرد: مربیانی که برای آموزش کودکان و نوجوانان در حرم حضرت معصومه (س) انتخاب می‌شوند پیش از این گزینش در سامانه مرتبط ثبت نام کرده و پس از مصاحبه و شرکت در کارگاه‌های آموزشی وارد چرخه آزمایشی شده که در نهایت بهترین آن‌ها انتخاب می‌شوند.

وی در خصوص نحوه جذب خدام نوجوان و شرکت در دیگر برنامه‌ها توضیح داد: همه این امور در سامانه https://javaneno.amfm.ir انجام می‌شود؛ به عنوان مثال برای جذب خادم نوجوانان ابتدا باید در سامانه ثبت نام کنند و در صورت واجد شرایط بودن دعوت به مصاحبه شده و پس از آزمون شروع به خدمت می‌کنند؛ در حال حاضر نیز خادمان رسانه هنوز تکمیل ظرفیت نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.